fbpx
Zpět na blog

Chceš začít podnikat nebo už podnikání rozjíždíš? Těchto deset tipů ti pomůže v začátcích, abys na nic podstatného nezapomněl/a a maximalizoval/a šanci, že tvůj byznys uspěje.

Na podzim 2016 jsem začal budovat firmu Mementerra a od té doby si od nás zážitková a vzpomínková alba koupilo více než 25 000 lidí. Ke každému bodu z infografiky uvádím, jak jsem o něm při rozjíždění Mementerry přemýšlel a jak ho aplikoval → nascrolluj dolů ↓ 🙂

10 kroků k rozjezdu podnikání infografika

 

1. Najdi své PROČ

Co je tvou primární motivací? Jestli to jsou peníze, nepředstavuj si peníze, ale to, co si díky nim budeš moct dovolit. Pokud chceš pomáhat lidem, zamysli se, proč jim chceš pomáhat a prociť efekt, jaký na jejich životy budeš mít. To je tvá motivace.

Mementerra case study:

Už od mala jsem měl dobrý vztah k penězům. Pamatuji si, jak jsem v pěti letech složil asi 20 papírových vlaštovek, vyskládal je na stůl, umístil k nim cenovky a čekal na své první zákazníky – rodiče.

Když jsem o třináct let později konečně dokončil střední školu, řekl jsem si, že je nejvyšší a nejlepší čas rozjet opravdové podnikání a vydal jsem knihu Our Love Challenges, která se stala českým bestsellerem a mou jízdenkou k finanční svobodě.

Mým hlavním PROČ tedy byla touha rozjet své vlastní podnikání, abych nemusel zbytek života strávit v zaměstnání. Sekundárním PROČ byla myšlenka vytvořit originální dárek pro mou přítelkyni, ze kterého bude nadšená.

2. Natrénuj elevator pitch

V čem chceš podnikat, jaký je tvůj nápad? Natrénnuj si tzv. „elevator pitch“ neboli krátké vysvětlení tvého byznysu, které bys potenciálnímu investorovi stihl/a říct při jízdě výtahem. Pomůže ti to ujasnit si, co je v tvém nápadu to hlavní a co vedlejší.

Mementerra case study:

Trvalo rok a půl, než jsme vydali druhý produkt. Ze začátku se proto celý elevator pitch týkal alba Our Love Challenges. Průběžně se měnil, ale zněl zhruba takto (a samozřejmě by šel vylepšit):

„Our Love Challenges je kniha pro zamilované páry, ve které na každé straně najdete aktivitu nebo výzvu, kterou se svou partnerkou či partnerem splníte. Zároveň je v knize dostatek volného místa, abyste si své zážitky mohli zaznamenat formou psaní, kreslení nebo lepení fotek a vytvořili si tak album svých nejkrásnějších vzpomínek.“

Vyplývaly z toho dvě věci: zaprvé to, že díky Our Love Challenges získáte inspiraci na nové zážitky a dobrodružství, zadruhé to, že se kreativně vyřádíte. Na těchto pilířích (nové zážitky, kreativní tvoření a život offline) doteď stojí celá Mementerra a pomáhá nám to rozhodovat se, jaké nové produkty vytvořit a jaké ne.

3. Jak vyděláš peníze?

Jak vyděláš peníze z toho, co chceš dělat? Budeš si účtovat hodinovku, prodávat produkty na eshopu nebo vybírat provize? Proč by ti lidi měli dát své peníze? Kdybys byl/a na jejich místě, zaplatil/a bys za to?

Mementerra case study:

Plán byl snadný: Vytvořit alba a prodat je přes eshop. Náklady na tisk a placenou reklamu musí být nižší než prodejní cena. Hotovo. Tvůj finanční model nemusí být složitý. Keep it simple.

4. Prozkoumej trh

Zjisti, jestli už existují podobné projekty jako je ten tvůj. Čím se od nich můžeš inspirovat nebo co naopak dělají špatně? Hledej i za hranicemi ČR a neboj se využít věcí, které již jinde fungují.

Mementerra case study:

Our Love Challenges byla v době jejího vydání první kniha svého druhu v ČR i ve světě. Samozřejmě existovala alba, kam si lidé lepili fotky nebo psali své zážitky, ale trojkombinace alba, zaznamenávání zážitků a tipů na aktivity pro páry byla originální. Nyní již podobné knihy existují, ale i tak se vždy odlišujeme minimálně designem.

Na Our Love Challenges jsem přišel tak, že jsem v Luxoru narazil na čistě bílou knihu a zkombinoval jí s deníkem Wreck This Journal, ve kterém je na každé straně také určitá aktivita. Tadá!

Zamysli se proto, jaké existující produkty můžeš zkombinovat a vytvořit tím něco nového a užitečného nebo jak svou službu můžeš odlišit od konkurence.

5. Jaké je tvé USP?

USP = unique selling proposition.

V čem se odlišuješ? Jaké výhody máš, v čem je tvůj produkt nebo služba jedinečná? Jakou transformací projde člověk, který tvého produktu nebo služby využije?

Mementerra case study:

USP Our Love Challenges je to, že díky této knize zažijete s partnerem nebo partnerkou nová dobrodružství, upevníte tak svůj vztah a vše si zaznamenáte, abyste si vzpomínkami mohli listovat třeba za 20 let. Není to album, není to deník, je to netradiční kombinace obojího.

6. Naplánuj finance

Založ si nový excel a sepiš všechny výdaje, které v podnikání očekáváš. Kolik budeš potřebovat na rozjezd a kolik na další fungování? Snaž se odhady co nejvíce přiblížit realitě – hledej na internetu, kolik co stojí nebo se ptej ostatních. Máš už peníze na rozjezd v kapse, nebo je teprve musíš vydělat? Jak to uděláš?

Mementerra case study:

Na vytištění prvních 250 výtisků jsem potřeboval 65 000 Kč. Grafické zpracování vyšlo na 20 000 Kč a dalších pár tisíc stály bublinkové obálky a pluginy do WordPressu, na kterém byl postaven eshop. Pracoval jsem v té době již několik měsíců v IT firmě jako front-end developer a většinu kapitálu si vydělal vlastními silami, zbytek mi k narozeninám darovali rodiče.

Investice do facebookové reklamy se staly již od prvních dní ziskové a každá investovaná koruna se ihned několikanásobně vracela. Za každých 80 investovaných korun jsem „získal“ jednoho zákazníka, který přinesl 400 Kč a celý projekt jsem tak od země zvedl díky jediné prvotní investici do tisku – každý další dotisk byl již financován tím předchozím. Pokud se také vydáš cestou placených reklam a nebude se ti dařit, problém hledej 1) ve špatně nastavených reklamách 2) ve špatně postaveném webu 3) ve špatném produktu.

Osobně miluji metodu „lean startupu“, kdy se snažíš co nejdříve začít generovat zisky a z nich financovat další rozvoj. Brát si půjčky, když s podnikáním nemáš zkušenosti a jediné, čím se můžeš chlubit, je „inovativní nápad“, mi přijde riskantní.

7. Vytvoř MVP

Vytvoř MVP (Minimum viable product) neboli ranou verzi tvého finálního produktu, který už ale můžeš představit svým potenciálním zákazníkům a získat feedback. Pokud tvoříš appku, bude to základní kostra s několika hlavními funkcemi. MVP fyzického produktu bude např. maketa vytisknutá na 3d tiskárně. U online služby vytvoříš její landing page atd.

Mementerra case study:

Zde jsem riskoval a na MVP se vyprdl. Rozposlal jsem sice dotazníky, ve kterých jsem zjišťoval zájem, ale popravdě bych prvních 250 kusů vytiskl, ať už by z nich vyšlo cokoliv. Prostě jsem to chtěl zkusit. Jakmile byl ale produkt na světě, začal jsem získávat zpětnou vazbu od zákazníků a knihu podle ní aktualizoval a zlepšoval.

Kdybych začínal znovu, vytisknul bych nejprve jeden prototyp knihy a s ním obešel svou cílovku, abych mohl vychytat potenciální problémy ještě před startem.

8. Získej feedback

Jakmile máš MVP, zeptej se alespoň 10 lidí (včetně lidí mimo rodinu), co si o něm myslí. Ptej se své cílovky a produkt (ať už fyzický produkt nebo služba) jim ideálně rovnou prodej. Na základě zpětné vazby svůj produkt vylepši. Neposlouchej ale 100 % toho, co ti lidi řeknou – někteří sami nevědí, co chtějí.

Mementerra case study:
Nejdůležitější feedback jsem zprvu získal od své rodiny. Byla to má sestra, kterou napadlo nevydávat jen prázdné album, ale doplnit do něj výzvy. Mamka mi zas jednotlivé výzvy, které jsem vymyslel, konstruktivně zkritizovala, a přišla s názvem knihy. Díky zkušenostem s podnikáním pomohla i s cenotvorbou.

Ptát se pouze své rodiny je ale dost rizikové, obzvlášť pokud nemají zkušenosti s podnikáním. To, že mi to vyšlo, neznamená, že je to rozumný postup. Vždy bys proto měl/a získat feedback i od nezaujatých lidí z tvé cílové skupiny, pokud ji znáš. Možná tak získáš jedinečný pohled na věc, který by tě jinak nenapadl.

9. Prokousej se byrokracií

Založ si živnosťák (stojí to 1000 Kč a můžeš zaškrtnout kolik oborů podnikání chceš), vyber účetní software (Fakturoid / iDoklad / iÚčto), založ si samostatný bankovní účet (Fio banka je zdarma), registruj EET (zjisti, zda to potřebuješ – eshopy nepřijímající platby v hotovosti se EET vyhnou), v případě eshopu na web nahoď obchodní podmínky a podmínky ochrany osobních údajů (najdeš na shoptet.cz/ke-stazeni) a jeď si.

Mementerra case study:

Administrativa mě na podnikání ze začátku štvala nejvíce. Teď už je vše zajeté, ale zpočátku jsem tápal. Doporučuji ti najít si účetní, které se budeš moct ptát na otázky, kterých zprvu nebude málo. Skvělým pomocníkem je také web www.jakpodnikat.cz, kde jsem hledal jak je to s placením pojištění při studiu atd.

První rok jsem podnikal na živnosťák a když tržby překonaly hranici, kdy bych se musel registrovat k plátcovství DPH, založil jsem s kamarádem z vysoké školy s.r.o. Stačí zvolit nezabrané jméno, nachystat si zhruba deset tisíc a vyhledat nejbližšího notáře.

10. Odpal to

Nejnutnější přípravu máš za sebou. Dolaď web nebo osobní prezentaci, nahoď oblek nebo tepláky a dej se do toho!

Ať už podnikáš v jakémkoliv oboru, vždy pamatuj na své PROČ. Tvé PROČ tě bude hnát vpřed, pomůže ti vstát z postele a překonat prokrastinaci.

Pamatuj také, že nápad sám o sobě nemá hodnotu. Nápady jsou jen násobky realizace.

Hrozný nápad -1 Žádná realizace $1
Slabý nápad 1 Slabá realizace $1,000
Průměrný nápad 5 Průměrná realizace $10,000
Dobrý nápad 10 Dobrá realizace $100,000
Skvělý nápad 15 Skvělá realizace $1,000,000
Úžasný nápad 20 Úžasná realizace $10,000,000

Nenech se ale odradit obavami, že nemáš světoborný nápad nebo že něco neumíš. Ať už začneš jakkoliv, budeš dál, než kdybys nezačal/a vůbec. Držím ti palce!

Bonusové tipy

Následujících pět tipů využiješ v jakémkoliv podnikání, ať už pracuješ v multilevelu, rozjíždíš eshop nebo otevíráš kavárnu.

Pravidlo 10X

Pokud chceš 10× větší výsledky než co je „normální“, nastav si 10× větší cíle a poté vyviň 10× větší úsilí k jejich dosažení. (Ale nevyhoř.)

Pravidlo 10X je kniha, kterou napsal Grand Cardone. Kompaktní shrnutí k přečtení do deseti minut z ní vydestiloval James Clear.

Paretovo pravidlo 80/20

20 % vstupů (inputů) produkuje 80 % výstupů (outputů).

Pracuj efektivně a zaměř se na esenciální věci. Jakých 20 % aktivit zabírá 80 % tvého času? Jakých 20 % zákazníků nebo marketingových aktivit generuje 80 % tvého zisku? Jakých 20 % aktivit tě nejvíce baví? Nesnaž se být dokonalý/á, zaměř se na 80/20.

Vizualizuj

Trénuj vizualizaci. Představuj si, jaký bude tvůj život, když se ti povede podnikání rozjet, a motivuj se tím. (Nebo pomocí vizualizace zjisti, že podnikat nechceš, i to je ok.)

Nauč se také přepínat mezi pozitivním a negativním stavem mysli. Myšlenky mají sílu a to, kde se ocitneš v budoucnu, závisí na tvém aktuálním stavu mysli. Podle Eckharta Tolleho bys vždy měl/a být v jednom ze tří stavů mysli: akceptace, radost nebo nadšení. Nezůstávej v něčem, co nedokážeš alespoň akceptovat.

Networkuj

Rozšiřuj svou síť kontaktů a poznávej nové inspirativní lidi. Nikdy nevíš, kdy a odkud na tebe vyskočí nová příležitost, tak jí běž naproti. Networking není o rozdávání vizitek – aby ti lidé pomohli, pomoz nejprve ty jim. Člověk, kterému pomůžeš dnes, ti můžeš pomoct za několik let, až to budeš potřebovat.

Kontroluj svou energii

Existují tři základní kapitály: energie, čas a peníze.

Energie je tvůj největší kapitál. Když nemáš energii, žádné množství peněz ani času tě nezachrání, game over. Sepiš si, které aktivity (a lidi) tě vyčerpávají a které tě naopak dobíjí. Straž si svou energii a nakládej s ní vědomě.

Jsi na řadě!

Jestli sníš o tom, že začneš podnikat, začni dnes. V pěti minutách podnikni první malý krok, který tě přivede k druhému a třetímu kroku, až po čase zjistíš, že se tvůj sen stal realitou.

Postupuj obezřetně, ale odvážně. (To zní jak zadání nějakého questu v počítačové hře :))
Budeš-li v každém okamžiku dělat to, co cítíš, že je správné, nemůžeš šlápnout vedle.

„Nic, ohledně čeho se dlouhodobě cítíš dobře, nemůže dopadnout špatně.“ – Mark Dzirasa

Podnikání není spása. Když si nedáš pozor, nebude tvou kapsu za tři roky plnit pasivní příjem zatímco budeš usrkávat kokos na pláži, ale ty budeš plnit kapsu svého psychologa a budeš rád/a, že máš sílu dojít si pro kokos do Lidlu.

Pokud ale budeš vždy pamatovat na své PROČ a budeš k sobě 100% upřímný, věřím, že ti podnikání může otevřít mnoho dveří, které by jinak zůstaly zavřené a poskytne ti svobodu, kterou v zaměstnání nezískáš.

Ať se ti daří a provází tě síla.

Newsletter icon

4-6 tipů týdně

Jednou týdně ti pošlu krátký výcuc nejzajímavějších informací o podnikání a osobním rozvoji. Žádný spam, jen konkrétní nástroje, knihy, videa, myšlenky a life hacky. To vše ve 4-6 odrážkách.