fbpx
Zpět na blog

88 stránek, které změní váš přístup k podnikání a k životu celkově. Tak bych shrnul knihu Anything You Want.

Derek Sivers nechtěl podnikat. Jako úspěšný muzikant již žil svou vysněnou kariéru. Pak ale omylem vybudoval byznys. Ve 40 vtipných lekcích potupně představuje svou životní a podnikatelskou filosofii.

Nejen, že jsem se při čtení smál jak potrhlý, ale také jsem díky konkrétním příkladům z praxe dostal spoustu nápadů, jak si více užívat své vlastní podnikání. Plánuji objednat desítky výtisků této příručky a rozdávat je jako dárky kamarádům. Tento článek je výtažkem několika vybraných lekcí z knihy Anything You Want a nepopisuje mé zkušenosti, ale zkušenosti Dereka.

Jdeme na to!

Představte si váš perfektní svět

Derek si v 90. letech sám vytvořil web, na kterém začal prodávat své CD. Postupně se ho začali ptát kamarádi, zda na web přidá i to jejich. Požadavků přibývalo tolik, až si Derek uvědomil, že omylem vytvořil byznys, o který ale nestál. Rozhodl se proto sepsat několik pravidel, kterými se bude řídit, a které byznysu nedovolí příliš růst. Napsal:

V mém ideálním světě distributor

  • platí každý týden
  • předá celé jméno a adresu všech zákazníků, kteří si koupili mé CD (protože to jsou mí fanoušci, ne fanoušci distributora).
  • mě nikdy nevykopne za to, že neprodává dost, i kdybych měl prodat jen jedno CDčko každých 5 let.
  • nepřijímá placené promo (protože je to nefér k těm, kteří si ho nemohou dovolit).

Tyto body se staly Derekovou misí, které si napsal na zeď a o kterých všude mluvil. Svůj byznys pojmenoval CD Baby. Plán na zpomalení růstu mu nicméně nevyšel – o pár let později firmu prodal za 22 milionů dolarů.

Podnikání je vaše šance vytvořit si svůj malý vesmír kde kontrolujete všechna pravidla. Je to vaše utopie. Když si splníte svůj sen, stane se to splněným snem i pro někoho dalšího. – Derek Sivers

Jaký je váš kompas?

Derek se v podnikání řídí několika jasnými pravidly, které popisuje ve své knize. Některé z nich jsou:

  • Byznys není o penězích. Je o plnění vašich snů a snů ostatních.
  • Nepodnikejte jen pro svůj prospěch. Vždy jen odpovídejte na volání o pomoc.
  • Byznys plán je čistě teoretický. Nevíte, co lidi doopravdy chtějí, dokud to nezačnete dělat.
  • Nemůžete potěšit všechny, takže lidi hrdě vylučujte (proudly exclude people).
  • Staňte se nepotřebnými k chodu vašeho byznysu.
  • Pravý důvod dělat cokoliv je být šťastný, tak dělejte jen to, co vás dělá šťastnými.

Zjednodušte to.

Derek si na počátku podnikání stanovil, že si za každé prodané CD bude účtovat 4 dolary a za grafické práce 35 dolarů na hodinu. O šest let a deset milionů později stále platila stejná čísla.

Pokud to není hit, zkuste něco jiného.

Jakmile vytvoříte hit, všechny dveře se najednou otevřou. Lidi se tak zamilují, že se hit propaguje sám o sobě. Místo toho, abyste se snažili tvořit poptávku, ji vedete. Pokud to nefunguje, vraťte se k vynalézání a zlepšování.

Žádné „ano“. Buď „Sakra, jo!“ nebo „ne“.

Všichni jsme zaneprázdněni. Máme toho moc. Říkat méně „ano“ je cesta ven.

Žádné financování je výhoda

Dělejte věci pro zákazníky, ne pro peníze. Také neplýtvejte peníze, pokud něco zvládnete sami (naučíte se s Photoshopem nebo PHP). Při rozhodování vždy myslete na vaše zákazníky. Když nevíte, čemu zrovna dát přednost, zeptejte se přímo zákazníků „Jak vám nejlépe můžeme pomoct?“

Začněte teď, peníze nejsou potřeba.

Místo toho, abyste čekali na ideální příležitost založit mezinárodní řetězec osvícených škol, začněte někoho učit tento týden. Předběhnete tak ty, kteří čekají, až se cílová čára magicky stane startovní čárou.

Nápady jsou jen násobky realizace.

Hrozný nápad -1 Žádná realizace $1
Slabý nápad 1 Slabá realizace $1,000
Průměrný nápad 5 Průměrná realizace $10,000
Dobrý nápad 10 Dobrá realizace $100,000
Skvělý nápad 15 Skvělá realizace $1,000,000
Úžasný nápad 20 Úžasná realizace $10,000,000

 

Úžasný nápad bez žádné realizace má hodnotu 20 dolarů. Úžasný nápad s úžasnou realizaci má hodnotu 200 milionů dolarů.

Formality jen straší. Statečně odmítněte.

Potřebujete prý stránku Obchodních podmínek? Kašlete na to. Máte mít plán na trénování zaměstnanců? Pryč s tím. Pijavice se vás budou snažit vystrašit, nenechte je. (Poznámka: Toto bych nepraktikoval v případě EET.)

Síla mnoha malých zákazníků.

Je lepší mít mnoho malých zákazníků než několik velkých, protože:

  • nemusíte měnit to, co děláte, jen abyste potěšili jednoho klienta.
  • když jeden klient potřebuje odejít, je to OK. Srdečně jim popřejte šťastnou cestu.
  • protože žádný klient nemůže požadovat, abyste dělali to, co říká – jste vlastním šéfem. (Dokud jsou klienti všeobecně šťastní.)
  • se dozvíte stovky názorů a jste v kontaktu s tím, co většina klientů chce.

Hrdě lidi vylučujte.

Vzpomeňte si na pravidla svého perfektního světa a vylučte lidi, kteří se je snaží narušit. Řekli jste si, že na webu nebudete propagovat cizí firmy? Tak odmítněte všechny, kteří u vás chtějí inzerovat, ať už budou naléhat sebevíc.

Toto je jen jedna z mnoha možností.

Váš nápad je jen jeden z mnoha možností. Žádný byznys nejde podle plánu, takže vytvořte radikálně odlišné plány.

V byznysu:

  • Vytvořte plán, který vyžaduje pouze 10 000 Kč. Start!
  • Teď vytvořte plán pro desetinásobek zákazníků. Start!
  • Teď to zvládněte bez webových stránek. Start!
  • Teď zpochybněte všechny své prvotní předpoklady a stejně vytvořte plán, který bude fungovat. Start!
  • Teď ukažte, jak byste váš byznys franšízovali. Start!

V životě:

  • Teď žijete v Praze a jste posedlí úspěchem. Start!
  • Teď máte svobodného ducha a backpackujete Thajskem. Start!
  • Teď jste sebevědomí extroverti a všichni vás milují. Start!
  • Teď jste ženatí a vaše děti jsou váš život. Start!
  • Teď strávíte několik let relativně v relativní samotě četbou a procházením se. Start!

Nepotřebujete plán nebo vizi.

Nepotřebujete obrovské plány. Prostě se soustřeďte na to, abyste pomohli lidem dnes.

Nevysajte si z toho zábavu.

Lidi: „Jaké je vaše tempo růstu, jaký je poměr vašich explicitních a implicitních nákladů, jaké jsou vaše tříleté plány?“

Derek: „Netuším. Ani nevím, co některé ty věci znamenají. Všechno to začalo jako koníček, pomáhal jsem kamarádům a to je jediný důvod proč můj byznys existuje. Na účtě mám peníze a daří se mi dobře, tak žádné obavy.“

Jak se známkujete?

Je to hodnota vašich aktiv? Peníze, které darujete? Počet životů, které pozitivně ovlivníte? Kolik kreativních věcí vytvoříte?

Znejte své hodnocení než začnete, abyste zůstali zaměření na to, co je pro vás opravdu důležité a nedělali jen to, o čem ostatní tvrdí, že byste měli dělat.

Chovejte se, jako že ty peníze nepotřebujete.

Lidi vycítí, když někdo něco dělá pro peníze, stejně jako vycítí zoufalého nápadníka. Odradí je to.

Nejúspěšnější email, který Derek napsal

Když CD Baby začínalo, zákazníkům chodil klasický email „Vaše objednávka dnes byla odeslána. Napište nám, pokud nedorazí. Děkujeme.“

Po několika měsících se Derek rozhodl mail změnit a ve 20 minutách sepsal toto:

Vaše CD bylo něžně vyjato z našich CD Baby polic sterilizovanými a nekontaminovanými rukavicemi a umístěno na saténový polštář. Tým 50 zaměstnanců prohlédl vaše CD a vyleštil ho, aby bylo před odesláním v nejlepším možném stavu.
Náš balící specialista z Japonska zapálil svíčku a celá posádka ztichla, když CD přendal do nejkvalitnější zlatem prokládané krabice, jakou lze koupit. Všichni jsme poté začali oslavovat a pochodovali ulicemi do místní pošty, kde všichni obyvatelé Portlandu zamávali „Šťastnou cestu!“ vaší zásilce, která k vám v našem soukromém CD Baby tryskáči bude doručena tento den, pátek 6. června. Doufám, že jste si nakupování na CD Baby patřičně užil/a. My rozhodně. Vaše fotografie visí na naší zdi s nápisem „zákazník roku“. Jsme vyčerpání, ale nemůžeme se dočkat, až znovu navšítíte CDBABY.COM!!

Tento jediný trhlý email jim přinesl tisíce nových zákazníků.

 

Jde o to, kým jste, ne co máte.

Když se přihlásíte na maraton, nechcete, aby vás k cílové čáře odvezl taxík. Učte se novým dovednostem a  ělejte věci, protože vás baví, není to sprint.

Delegujte nebo zemřete: Past podnikání

Většina lidí pracujících na sebe se chytí do delegační pasti. Jste busy, děláte vše sami. Víte, že potřebujete pomoct, ale najít a vytrénovat někoho by zabralo více času než máte. Takže pracujete déle a déle, dokud se neporoucháte.

Pokud od svých zaměstnanců slýcháte stále ty stejné otázky:

  1. Všechny shromážděte.
  2. Odpovězte na otázky a vysvětlete filosofii.
  3. Ujistěte se, že tomu všichni rozumí.
  4. Požádejte jednoho člověka, ať to zapíše do manuálu.
  5. Dejte všem vědět, že to tuto otázku příště můžou rozhodnout za vás.

Podnikání přináší pocit svobody do doby, než si uvědomíte, že pokud si vezmete dovolenou, váš byznys se rozpadne. Abyste byli opravdovými majiteli, zařiďte si to tak, abyste mohli odjet na rok a po návratu zjistit, že váš byznys je v lepším stavu, než když jste odjeli.

Udělejte si to takové, jaké chcete.

Nechce být každá firma co největší?

Ne. Mějte na paměti to, co vás dělá šťastnými a nezapomínejte na to.

Důvěřujte, ale prověřujte.

Pamatujte na to při delegování. Musíte dělat oboje.

Vy sami si tvoříte svůj perfektní svět.

Někteří chtějí být milionáři s tisíci zaměstnanci. Někteří chtějí pracovat sami.

Někteří chtějí vydělat co nejvíce. Někteří co nejméně.

Někteří chtějí založit startup a žít v Sillicon Valley. Někteří chtějí zůstat v anonymitě.

Ať už si zvolíte jakýkoliv cíl, vždy vám spousta lidí bude tvrdit, že děláte chybu. Jednoduše se soustřeďte na to, co vás baví a co vás vysává. Soustřeďte se na to, kdy jste opravdoví vy a kdy se jen snažíte udělat dojem na neviditelné soudce. I pokud to, co děláte, je zpomalování růstu vašeho byznysu  – pokud vás to dělá šťastnými  – je to OK. Vaše podnikání je váš osobní výtvor, tak si splňte sen.

10 kroků k rozjezdu podnikání

Chceš rozjet něco svého? Přidej se k mému týdennímu newsletteru a získej zdarma PDF infografiku s deseti kroky k rozjezdu podnikání a pěti bonusovými tipy pro efektivní budování byznysu.