fbpx
Zpět na blog

Má fascinace podnikáním začala, když mi bylo 14 let.

Většinu svého času jsem nicméně trávil před obrazovkou počítače a mastil hry. Naštěstí jsem se ale také díky YouTube návodům naučil základy programování a v roce 2016, pár měsíců po maturitě, založil svůj vlastní eshop. Přes něj jsem začal prodávat zážitkové album pro zamilované, které jsem vytvořil ve spolupráci s rodinou a grafičkou a vydělal první peníze z podnikání.

Když rozjíždíte svůj projekt, nepracujete jen na byznysu, ale hlavně na sobě. Je to škola, jakou vám běžná škola nemůže dát. Aby se vám v podnikání dařilo, jste nuceni se neustále učit něco nového, přicházet s inovativními nápady, sebereflektovat, starat se o finance i o své fyzické a mentální zdraví a převezmete odpovědnost za své činy, protože to, jestli uspějete nebo selžete, je jen na vás.

Rád bych vám předal devět nejdůležitějších lekcí, které jsem se naučil při budování Mementerry a dalších projektů.

1. Na věku nezáleží

Okolí se na vás v závislosti na vašem věku bude dívat různě. Někdo s vámi neuzavře obchod, protože nemáte dost zkušeností, jiný vám bude fandit. Na to, abyste se zlepšovali, učili ze svých chyb a sbírali zkušenosti ale nemusíte čekat než vám bude třicet. Pokud cítíte, že vás podnikání táhne, začněte ještě dnes. Začněte rozvíjet dovednosti, které se vám budou později hodit.

Naučte se budovat osobní značku na Instagramu. Naučte se natáčet videa na YouTube. Naučte se hrát na kytaru nebo programovat hry do VR. Pracujte na svém verbálním projevu a naučte se rychleji číst. Učte se psychologii a poznávejte lidi. Vyberte si jednu věc, která by vás mohla bavit a začněte ještě dnes.

Využijte každé příležitosti naučit se něco nového – čím dříve začnete, tím dříve můžete dosáhnout svých snů. V dnešní době, kdy můžete vydělávat třeba správou facebookových profilů klientů a nikdo nemusí vědět, kolik vám je, na věku fakt nezáleží.

2. Osobní time management je výzva

Začal jsem podnikat, protože jsem chtěl pracovat když já chci, ne když chce někdo jiný. Jakmile na vás ale nikdo netlačí a zmizí jasná struktura školního dne, pokud nemáte dlouholeté zkušenosti s řízením vlastního času, začnete sklouzávat k prokrastinaci. Mnoho lidí se nenaučí produktivně řídit svůj čas ani za celý život.

Můj nejlepší kamarád mi na střední řekl, že k životu potřebuje určitý řád, že by byl bez jasně daného rozvrhu nejistý. Já to nechápal a těšil se na dobu, kdy si budu moct sám organizovat všechny aktivity podle svého gusta. Později jsem zjistil, co tím myslel.

Přestože nejsem zastáncem fixního řádu, který bych každý den dodržoval, mám rád určitě pevné body, kterých se mohu během týdne zachytit. Každé ráno začínám stejnou sérií rituálů. Dopoledne se soustředím na kreativní pracovní činnosti, odpoledne na ty „bezmyšlenkovité“ a večer je prostor na sraz s kamarády. V sobotu a v neděli se odpojím a nereaguji na emaily. Své aktivity rád plánuji týden dopředu. Řád dodává jistotu.

Nezašel jsem tak daleko, abych měl „Cheeseburger Tuesday“ a „Pizza Thursday“ jako v Big Bang Theory, ale sami uvidíte, že trocha struktury není na škodu.

3. Nechte si pomoct, ale jen trochu

Je skvělé nechat si dobře poradit od lidí, kteří se v branži pohybují už delší dobu, obzvlášť pokud se jedná o důležitá strategická rozhodnutí. Na druhou stranu nejefektivnější způsob, jak se rozvíjet, je zkoušet vše na vlastní kůži. Jak říká Tim Ferris, autor knihy The 4-Hour Workweek:

Proste o odpuštění; nežádejte o povolení.

Nejlépe se poučíte ze svých vlastních chyb. Jestli něco chcete udělat, tak místo toho, abyste přemýšleli co kdyby a ptali se na názory ostatních, to prostě udělejte.

4. Automatizujte vše, co vás nebaví

Automatizujte, automatizujte, automatizujte. Využijte toho, že žijeme v 21. století a máme k dispozici nepřeberné množství užitečných nástrojů, které nám zdarma šetří čas a usnadňují vykonávání repetitivních činností.

Procesy / aktivity, které můžete automatizovat nebo outsourcovat:

  • Opakované psaní podobných textů, např. emailů – používejte uložené šablony.
  • Logistika – využijte firem, které budou za malý poplatek balit a odesílat zásilky za vás.
  • PPC reklamy – Facebook nabízí různé limity a podmínky, kterými si můžete ušetřit práci při správě placených reklam, například, že se reklama sama vypne, pokud cena za proklik překročí určitou mez.
  • Grafika – outsourcujte grafické práce někomu jinému, můžete využít třeba Fiverr, Upwork nebo 99Designs.
  • Týmový management – sepište jasně dané procesy, kterými se váš tým bude řídit (automatické přeposílání emailů ze Zásilkovny Karlovi, ukládání nových produktových fotek do určené složky na Google Drive atd.).
  • Customer support – můžete využít programovatelného rozhraní Facebook Messengeru a přednastavit si automatické odpovědi na nejčastější otázky, které zákazníci posílají.
  • Drobné činnosti – najměte si VA (virtuální asistentku).
  • Vyhledávání kontaktů – řekněte sestře, že ji dáte 5 Kč za každý kontakt, který můžete oslovit pro potenciální spolupráci.
  • Finance – nastavte si mailová upozornění pro případ, že výše konta poklesne pod X Kč, nastavte si trvalý příkaz odesílající 1500 Kč každý měsíc na váš investiční účet.

Kdykoliv se nachytáte, že nějakou činnost děláte už poněkolikáté, zamyslete se, jak byste ji mohli automatizovat. Chcete pracovat na byznysu, ne v byznysu.

5. Jde to bez půjček

Na prvotní investici do podnikání si vydělejte sami, neberte si půjčku. Až se vám podnikání rozjede a vy uvidíte stabilní pozitivní cash flow a velký potenciál růstu, pak teprve můžete začít přemýšlet o půjčkách.

Jste-li na střední nebo vysoké škole, nemáte dost zkušeností na to, abyste odhadli, zda se vám podnikání rozjede a zda budete schopni půjčené peníze vrátit. Poslední věc, kterou chcete, je ztrátové podnikání a půjčka na krku.

To, že si nemůžete půjčit, vás motivuje k vymýšlení nových inovativních způsobů, jak podnikání rozběhnout a jak vytěžit co nejvíce legrace za co nejméně peněz. Možná to zpomalí růst, který nebude podpořen velkou investicí, ale razantně tak snížíte riziko, že se něco podělá. Skvělá kniha, která se zabývá tématem postupného rozvoje podnikání je Lean Startup.

6. Nespoléhejte se na jediný zdroj zákazníků

Firmu Mementerra jsme vybudovali z 90 % díky placeným reklamám na Facebooku a Instagramu. Za každých 100 korun investovaných do reklamy jsme vydělali 250 korun zisku, a tak jsme do Facebook mlýnku sypali více a více peněz. Problém je, že tato metoda je extrémně nespolehlivá. Cena za konverzi může během jednoho měsíce stoupnout na dvojnásobek a pokud vaše marže není dostatečně vysoká, jste namydlení.

Jak se o našich knihách začalo dozvídat více lidí (za jediný rok jsme skrz fb reklamy oslovili milion a půl lidí), začaly se ceny reklam zvyšovat. Rozhodli jsme se proto nespoléhat na algoritmy Facebooku a začali budovat dlouhodoběji udržitelné zdroje zákazníků – založili jsme blog, aby nás lidé jednodušeji našli ve vyhledávačích a více jsme se zaměřili na emailový marketing.

Vždy se vyplatí diversifikovat vaše příjmy a akviziční kanály.

7. Mezilidské spory řešte rychle a narovinu

Při podnikání se na 100 % dostanete do konfliktů. Možná půjde o střet názorů s vaším spoluzakladatelem, možná o spor mezi zaměstnanci a pokud pracujete sami na sebe, třeba si neporozumíte s dodavatelem nebo zákazníkem. Vše řešte rychle, férově a narovinu.

Představte si mezilidské spory jako vaření těstovin. Ze začátku je vše v pořádku. Poté se voda začne ohřívat – je těžké odhadnout, jak rychle se hřeje. Následně se objeví první bublinka, pak další bublinky a než stihnete zaklapnout Příručku nahodilého manažera, voda přebublá a vy uklízíte špagety z celé plotny.

Spory řešte rychle a férově. Platí to ve vztahu, platí to ve firmě.

8. Váš nejdůležitější zdroj nejsou peníze ani čas, ale energie

Je jedno jaké číslo vám svítí na účtu a kolik času máte k dispozici. Pokud jste vyčerpaní, bez chuti do života, máte smůlu – game over. Energii si střežte jako svůj nejhodnotnější kapitál.

Mám pro vás úkol. Popadněte papír a tužku a rozdělte stránku na dvě poloviny. Na první polovinu napište 5-10 aktivit, které vám dodávají energii. Na druhou polovinu 5-10 aktivit, které vám ji berou.

Tento papír si pověste na nástěnku nebo ho umístěte jinam, kde bude neustále na očích. Levý sloupec se právě stal vašimi Hell yeah! aktivitami, pravý sloupec se stal Hell no! aktivitami.

Můj seznam vypadá takto:

Dobíjí mě: Vyčerpává mě:
Srazy s inspirativními lidmi Absence vize
Procházky přírodou, slunce Repetitivní činnosti
Meditace Negativita ostatních
Běhání a sport celkově Nedostatek spánku (neříkej!)
Čtení Povrchní konverzace
Usmívání se Neměnnost prostředí (sezení celý den v jedné místnosti)

Dělejte ty aktivity, které vás dobíjí, pořádně spěte (nikdy, nikdy, nikdy si neubírejte spánek ve prospěch práce), zdravě jezte, hýbejte se a hlavně vnímejte své vnitřní pocity a dělejte to, co opravdu chcete dělat. Pokud cítíte, že je na vás něčeho moc, odložte si a nehroťte to, nestojí to za to.

9. Neusněte.

Makáte na svém byznysu, každý den na něčem pracujete, komunikujete s klienty, přidáváte nové funkce do vaší aplikace, plánujete finance a marketingové kampaně, frčí vám to. Čas od času je ale důležité vystrčit hlavu z písku a zamyslet se, zda se nedostáváte do koloběhu podobných činností, které vás v ničem nerozvíjí.

To, že jste „busy“ ještě neznamená, že se posouváte vpřed. Zamyslete se – učíte se každý den něco nového?

Dávejte přednost zkušenostem před penězi. Co takhle naučit se, jak využívat všechny možnosti Google Analytics, zlepšit se v natáčení videí, v copywritingu, vyladit neverbální komunikaci nebo se přihlásit na kurz mindfulness? Dejte si za cíl naučit se jednu novou věc každý den a neustále se rozvíjejte.

Jestli chcete začít podnikat, fandím vám.

Je jedno, jestli jste na střední, na vysoký nebo desátým rokem pracujete v korporátu. Pokud opravdu chcete rozjet něco svého, začněte ještě dnes a nenechte se odradit svým okolím.

Najde se mnoho lidí, kteří se na vás budou dívat skrz prsty a říkat věci jako „No jo, pan podnikatel… co kdyby ses radši bavil dokud jsi mladej, pracovat budeš stejně celej život.“ -> Na takové lidi kašlete, vy nemůžete za jejich omezený pohled na svět.

Na druhou stranu nezapomeňte poděkovat těm, kteří vám na vaší cestě pomohli a pomáhají a buďte vděčni za každou zkušenost, která vám otevřela oči. Děkuji.

Doufám, že vám těchto devět bodů pomůže. Budu rád, když se podělíte o své vlastní zkušenosti s podnikáním níže v komentářích nebo mi napíšete na vit@vitlibovicky.cz

10 kroků k rozjezdu podnikání

Chceš rozjet něco svého? Přidej se k mému týdennímu newsletteru a získej zdarma PDF infografiku s deseti kroky k rozjezdu podnikání a pěti bonusovými tipy pro efektivní budování byznysu.