fbpx
Zpět na blog

Stalo se vám v poslední době, že jste měli málo energie? Nachytali jste se, že prokrastinujete a trávíte čas nepřínosnými aktivitami?

Většina lidí odpoví kladně. Já si tak odpověděl.

Na vině může být neefektivní zacházení s dopaminem.

Dopamin je hormon, který způsobuje vznik příjemných pocitů v reakci na různé události či aktivity. Hraje zásadní roli ve vzniku motivace, emocí a v systému potěšení a odměn. (zdroj)

Naše těla uvolňují dopamin při mnoha aktivitách, např. když kontrolujeme sociální sítě, ujíždíme na sladkostech, sledujeme politiku, fotbal, seriály, celebrity nebo porno.

V čem je problém?

Navyknutím na tyto krátké dopaminové dávky si tvoříme neschopnost užít si jiné aktivity, které by nás přitom dlouhodobě opravdu naplňovaly.

Místo toho, abychom svůj potenciál využívali pro budování byznysů či partnerských vztahů, trénování six packů nebo učení se hry na nový hudební nástroj, pálíme energii méněhodnotnými činnostmi, které nás nikam neposouvají.

Ve výsledku se cítíme bez energie a nenaplněni.

Kdykoliv přijde na porovnání dvou možností – zdravé jídlo nebo sladkosti, produktivní práce nebo sociální média, atd. – vzniká v nás konflikt. Jakmile ale jednu z těchto možností zcela odebereme dopaminovým detoxem, místo tenze přichází klid, protože jasně víme, pro co jsme se rozhodli, a že jsme se rozhodli pro něco přínosného.

Kromě očekávaných přínosů navíc získáváme i svůj respekt.

Marku, jdi do toho!

Na YouTube jsem v září narazil na kanál Universal Man, kde Mark Queppet v sérii Man of Action (MoA) představuje právě dopaminový detox – co, proč a jak.

Nebyl bych to já, kdybych ho hned nevyzkoušel.

Mám za sebou první 90denní detox, aktuálně začínám další a nehodlám skončit, dokud nezatočím se všemi svými závislostmi a nechtěnými činnostmi, kterými pálím čas. Pozitivní efekty prvního detoxu cítím velmi jasně, tak chci video a celý koncept detoxu sdílet i s vámi a věřím, že vám také pomůže.

Série má 5 dílů, ale dopaminovému detoxu se věnují první dvě videa – MoA #1 a MoA #2. Zde je první z nich:

Jak dopaminový detox funguje?

Princip je jednoduchý.

Vyberte si jednu dopamin-vyplavující činnost, na které ujíždíte, a minimálně na 90 dní ji vyřaďte ze svého života. Potřebujete alespoň těch 90 dní, aby si mozek dokázal zvyknout na nový režim.

Mark doporučuje začít s těmi aktivitami, které mají nejkratší cykly, ale nejvyšší intenzitu (trvají krátce, ale vyplavují nejvíce dopaminu) – drogy a porno. Pokud s těmito věcmi nemáte problém, pokračujte dál a vyřaďte například ujíždění na sladkém nebo na jiném junk food, kontrolování sociáních médií, hraní počítačových her, sledování seriálů a postupně takto řešte aktivity, které mají delší a méně intenzivní cykly.

Na 90 dní byste si měli zvolit jen jednu aktivitu, kterou ze svého života vyřadíte. Zvolíte-li jich více, je velká šance, že po pár dnech nebo týdnech selžete (viz posilovny zející prázdnotou třetí týden po novoročních předsevzetích).

Vyberte něco, co vás bude dostatečně motivovat, abyste se těšili na efekt, který to vašemu životu přinese, ale co zároveň nebude extrémně náročné. Náročnost můžete zvedat později, až se v detoxování otužíte.

Devadesát dní zní jako zbytečně dlouhá doba a netrpělivé povahy by možná chtěly udělat razantní změny v co nejkratším čase, ale představte si, kde můžete být za rok, když každé tři měsíce vyřadíte ze svého života jednu škodlivou aktivitu nebo zvyk a získaný čas a energii využijete pro něco přínosnějšího.

Po třech letech z vás bude zcela jiný člověk.

Únikové cykly versus cykly disciplíny

Za každou vyřazenou aktivitu byste do svého života měli naopak zapojit jinou aktivitu, která také vyplavuje dopamin (pomaleji), ale je přínosnější.

To pro vás může znamenat cokoliv, pro mě třeba čtení, psaní, učení se jazyků, programování, cvičení, studené sprchy atd.

Mark tomu říká cykly disciplíny.

Původní špatné únikové cykly, kterými utíkáte před aktuální situací nebo problémem místo toho, abyste ho řešili, nahradíte přínosnými cykly disciplíny. Fungují přesně opačným způsobem než únikové cykly, tedy tak, že nejprve překonáte trochu nekomfortu, abyste se později cítili daleko lépe.

Sám jsem si ověřil, že tímto detoxem můžete už po pár týdnech získat nové obrovské množství energie a také spokojenosti.

Stáváte se mužem / ženou akce.

Děláte to, co chcete dělat, a jste spokojenější se sebou samými. Místo toho, abyste jen bezhlavě sledovali, co dělají ostatní, začnete sami dělat něco přínosného.

Vždy jsem si myslel, že jsem v tomto ohledu napřed, že ve svém životě aktivně tvořím, jdu si za svými sny a prokrastinace se mě netýká. Po zhlédnutí Markových videí a důkladné analýze toho, jak trávím svůj čas, jsem zjistil, že mám stále na čem pracovat. A že i já, stejně jako většina lidí, podléhám iluzím 🙂

Trávím hodiny týdně sledováním YouTube videí (nalhávám si, že jsou edukativní… ale mnoho z nich není), čumím do displejů až do pozdních hodin před usnutím a chodím spát později, než bych chtěl, mám nutkání kontrolovat, jestli mi někdo nenapsal, a poslední dva roky i málo cvičím.

Je dobré vědět, kde jste, protože když víte, kde jste, můžete začít plánovat, kde budete.

Na druhou stranu se mi již také podařilo odbourat hodně nechtěných návyků a zapojit do svých dnů aktivity, které mě rozvíjejí.

Medituji, procházím se přírodou, čtu, každé ráno se sprchuji ledovou vodou, vypnul jsem všechny notifikace a omezil čas na sociálních médiích na pár minut denně, přestal jsem hrát počítačové hry, kterými jsem ve svých teenager letech trávil hodiny denně, téměř nikdy nechodím do fast foodů, přestal jsem žrát tuny čokolády, píši blog, rozjel jsem svůj byznys, scházím se s kamarády… jsem na sebe pyšný 🙂 Ale vím, že můžu být ještě pyšnější.

Než začnete s detoxem, nezaujatě se podívejte na svůj život a uvědomte si, kde jste.

Je čas…

…stát se mužem nebo ženou akce.

Vyberte si jednu dopamin-produkující činnost, které se chcete zbavit a na 90 dní s ní sekněte.

Nalepte si na zeď připomínkové stick-it noty, řekněte o svém předsevzetí ostatním, nainstalujte si blokující apllikace, zkrátka udělejte vše pro to, abyste vydrželi celých 90 dní.

Vyřazený únikový cyklus nahraďte přínosnou aktivitou, kterou chcete začít dělat.

Tři, dva, jedna, start!

Newsletter icon

4-6 tipů týdně

Jednou týdně ti pošlu krátký výcuc nejzajímavějších informací o podnikání a osobním rozvoji. Žádný spam, jen konkrétní nástroje, knihy, videa, myšlenky a life hacky. To vše ve 4-6 odrážkách.