fbpx
Zpět na blog

Na YouTube na mě vyskočilo video This Graph Changed My Life.

První myšlenka: click bait a skutek utek. Tak jsem klikl.

O 17 minut později se rozhodl, že sepíšu tento článek.

Zaprvé mě Ondra dostal tím, jak se krásně vyjadřuje (závidím), zadruhé ten graf zkrátka dává obrovský smysl.

Nejdříve zkoukněte video, pak se dostaneme k tomu:
1) proč jste tam, kde jste, a…
2) jak se dostat tam, kde chcete být.

Zkouknuto?

Pokud nemáte 17 minut, přečtěte si alespoň mé krátké shrnutí a konkrétní příklady, které můžete uplatnit ve svém životě:

Vysvětlení grafu

Paměť a výsledky graf

Graf se skládá ze dvou částí.

První část znázorňuje paměť na ose Y a čas na ose X. Je to snadné – pamatujete si, co jste dnes měli k snídani? Buď jste nesnídali, nebo si přesně pamatujete, co jste jedli. Pamatujete si, co jste snídali před týdnem? A co před rokem? Čím delší čas uběhl od dané akce, tím méně si tuto událost pamatujete.

Druhá část znázorňuje výsledky na ose Y a čas na ose X. Tento graf chce trochu delší vysvětlení.

Albert Einstein prý nazval složené úročení (compounding) osmým divem světa. Když dnes investujete 1000 Kč a 10 let budete vydělané úroky investovat zpět, při 10% úrokové sazbě za 10 let budete mít 2594 Kč, což je navýšení o 259 %.

Když se v čemkoliv zlepšíte o 2 % denně, za 10 dní jste se zlepšili o 22 %, za 100 dní o 724 % a za rok jste na 1377 procentech.

To, kde jste dnes, je výsledkem akcí, které jste podnikli v minulosti.

Když začnete s novým zvykem, například meditací, zprvu nepocítíte téměř žádné výsledky. Postupem času se ale přínosy začnou nabalovat a změna bude hmatatelná, pozorovatelná, pocítitelná. To stejné je s posilováním nebo jakýmkoliv jiným tréninkem.

Teď zkombinujme oba grafy do jednoho.

Za příklad si představme posilování.

První dva týdny cvičení nepociťujeme žádné výsledky (kromě bolavých svalů), ale vše si pamatujeme – víme kolikrát jsme šli cvičit a jak nám to šlo, ale svaly vizuálně nerostou. To je nejčastějším důvodem, proč se lidi v tomto bodě vzdají.

Seth Godin tomuto úseku říká „The Dip“ – kvůli absenci hmatatelných výsledků nemáme motivaci pokračovat dál a s aktivitou skončíme ještě před tím, než z ní můžeme těžit.

The Dip Seth Godin

Když ale vytrváme, úsilí se začne kumulovat a dostaví se exponenciální výsledky. Klesá však naše schopnost pamatovat si, co vše jsme pro dosažení výsledků udělali.

Dostaneme se tak do fáze, kdy se radujeme z obrovských výsledků a přitom nevíme, co přesně jsme pro ně udělali – nepamatujeme si každý den, kdy jsme se potili v zadýchané posilovně nebo kdy jsme v Duolingu dosáhli další úrovně ve španělštině.

Jak tento graf využít a transformovat svůj život

Poučení plynoucí z grafu je to, že malé, pravidelně opakované akce, vedou k velkým výsledkům. Na podobné téma píši v článku Jak malé výhry přispívají k velkým výsledkům.

Začnete-li dnes cvičit, překonejte Dip a vyčkejte na skvělé výsledky, které se po roce zákonitě dostaví.

Začnete-li dnes meditovat, nenechte se odradit, pokud po třech týdnech tréninku nepocítíte všudypřítomný zen, ale pokračujte, vytvořte si z meditace každodenní zvyk a těšte se z úžasných výsledků, které se dostaví po několika letech.

Také si uvědomte, že zákon složeného úročení platí i u věcí, které nechcete.

Když dnes pohltíte donut a mávnete nad tím rukou, protože „jednou za čas“ je přece v pohodě, ono „jednou za čas“ se bude opakovat a znásobí se ve slušné špeky.

Stejný princip úročení si představte na dalších příkladech:

  • (Ne)dostatek spánku
  • denní journaling
  • 60 minut hluboké práce denně v porovnání s neustálým vyrušováním způsobeným notifikacemi
  • pravidelné investování přes trvalý příkaz
  • každodenní usmání se na přítelkyni nebo přítele
  • sprchování se studenou vodou
  • čtení 10 stran denně
  • psaní jednoho odstavce denně (blog/kniha,…)
  • Rozvíjení YouTube kanálu
  • tříminutové cvičení pro lepší držení těla
  • networking
  • negativní / pozitivní myšlení

Teď je řada na vás

Ve kterých aspektech vašeho života můžete využít složené úročení?

Udělejte první krok. Nenastavujte si cíle, tvořte systémy.

Za 10 let dosáhnete výsledků, jaké si teď neumíte představit. Existuje důvod, proč se říká, že lidé přeceňují, co zvládnou za den, ale podceňují, co zvládnou za rok. Lidský mozek není stavěný na exponenciální přemýšlení.

Zamyslete se, jací chcete být za 10 let. Jestli chcete být milí, pohodoví a klidní, udělejte dnes jednu milou věc, zítra další, pozítří další, pamatujte na Dip a vytrvejte, dokud se cílová rovinka nestane aktuálním stavem.

Chcete našetřit 600 000 Kč vlastních zdrojů na byt? Stačí vám 6000 Kč měsíčně, 5% úrok a 7 let. Chcete se naučit hrát na kytaru? Stačí vzít každý den kytaru na 10 minut do rukou a vydržet trénovat dostatečně dlouho. Na základce mi mamka vždy říkala: můžeš se na tenhle kroužek přihlásit (chtěl jsem na všechny), ale musíš vydržet alespoň rok!

Klíčem není jednorázová masivní akce, ale činnost soustavně vykonávaná po dlouhou dobu. Začněte si pěstovat kvalitní zvyky ještě dnes, věřte tomu, že se výsledky dostaví, a oslavujte své úspěchy.

„Víťo, ještě prosíme chytré moudro na závěr.“

Dobře.

Cesta je cíl.

Newsletter icon

4-6 tipů týdně

Jednou týdně ti pošlu krátký výcuc nejzajímavějších informací o podnikání a osobním rozvoji. Žádný spam, jen konkrétní nástroje, knihy, videa, myšlenky a life hacky. To vše ve 4-6 odrážkách.