fbpx
Zpět na blog

Na YouTube na mě vyskočilo video pojmenované This Graph Changed My Life. Říkal jsem si, že jde o další video, jehož titulek má člověka jen navnadit ke kliknutí, a obsah nakonec nebude nijak přínosný. I tak jsem neodolal, klikl a… o 17 minut později se rozhodl, že sepíšu tento článek.

Nejenže se Andrew umí nádherně vyjadřovat (závidím), ale samotná jednoduchost, jasnost a údernost grafu, který jsem nikdy dříve v životě neviděl, mě dostala.

Rád bych vám kromě odkazu na video předal konkrétní příklady, jak pomocí tohoto grafu pochopit
1) proč jste tam, kde jste a
2) jak se dostat tam, kde chcete být.

Začněte videem:

Tak jo, zkouknuto? Co na to říkáte?

Pokud se vám nechce dívat na 17minutové video, přečtěte si alespoň jeho krátké shrnutí a konkrétní příklady, které můžete uplatnit ve svém životě:

Vysvětlení grafu

Paměť a výsledky graf

Graf se skládá ze dvou částí.

První část znázorňuje paměť na ose Y a čas na ose X. Je to snadné – pamatujete si, co jste dnes měli k snídani? Buď jste nesnídali, nebo si přesně pamatujete, co jste jedli. Pamatujete si, co jste snídali před týdnem? A co před rokem? Čím delší čas uběhl od dané akce, tím méně si tuto událost pamatujete.

Druhá část znázorňuje výsledky na ose Y a čas na ose X. Tento graf vyžaduje trochu delší vysvětlení.

Albert Einstein prý nazval složené úročení (compounding) osmým divem světa. Když dnes investujete 1000 Kč a 10 let budete vydělané úroky investovat zpět, při 10% úrokové sazbě za 10 let budete mít 2594 Kč, což je navýšení o 259 %.

Když se v čemkoliv zlepšíte o 2 % denně, za 10 dní jste se zlepšili o 22 %, za 100 dní o 724 % a za rok jste na 1377 procentech.

To, kde jste dnes, je výsledkem akcí, které jste podnikli v minulosti. (Někdo by řekl, že i v budoucnu, ale tam nebudeme zabíhat.) Když začnete s novým zvykem, například meditací, nejprve nepocítíte téměř žádné výsledky. Postupem času se ale začnou nabalovat a vy empiricky pocítíte změnu. To stejné je s posilováním nebo jakýmkoliv jiným tréninkem.

Teď zkombinujme oba grafy do jednoho. Představme si to na příkladu s posilováním.

První dva týdny cvičení nepociťujeme žádné výsledky (kromě bolavých svalů), ale vše si pamatujeme – víme kolikrát jsme šli cvičit a jak nám to šlo, ale svaly vizuálně nerostou. To je nejčastějším důvodem, proč se lidi v tomto bodě vzdají.

Seth Godin tomuto úseku říká „The Dip“ – kvůli absenci hmatatelných výsledků nemáme motivaci pokračovat dál a s aktivitou skončíme ještě před tím, než z ní můžeme těžit.

The Dip Seth Godin

Když ale vytrváme, úsilí se začne kumulovat a dostaví se exponenciálně velké výsledky. Klesá však naše schopnost pamatovat si, co vše jsme pro dosažení výsledků udělali.

Dostaneme se tak do fáze, kdy se radujeme z obrovských výsledků a přitom nevíme, co přesně jsme pro ně udělali – nepamatujeme si každý den, kdy jsme šli do posilovny nebo kdy jsme ráno meditovali nebo se učili angličtinu.

Jak tento graf využít a transformovat svůj život

Poučení plynoucí z grafu je to, že malé, pravidelně opakované akce, vedou k velkým výsledkům. Na podobné téma píši v článku Jak malé výhry přispívají k velkým výsledkům.

Začnete-li dnes cvičit, překonejte Dip, který se dostaví po několika prvních týdnech, a vyčkejte na skvělé výsledky, které se po roce zákonitě dostaví.

Začnete-li dnes meditovat, nenechte se odradit, pokud po třech týdnech tréninku nepocítíte všudypřítomný zen, ale pokračujte, vytvořte si z meditace každodenní zvyk a těšte se z úžasných výsledků, které se dostaví po několika letech.

Uvědomte si ale, že tento zákon složeného úročení platí i u věcí, které nechcete. Když dnes zblajznete donut a mávnete nad tím rukou, protože „jednou za čas“ je přece v pohodě, ono „jednou za čas“ se bude opakovat a znásobí se ve slušné špeky.

Stejný princip úročení si představte na dalších příkladech:

  • (Ne)dostatek spánku
  • denní journaling
  • 60 minut hluboké práce denně v porovnání s neustálým vyrušováním způsobeným notifikacemi
  • pravidelné investování přes trvalý příkaz
  • každodenní usmání se na přítelkyni nebo přítele
  • sprchování se studenou vodou
  • čtení
  • psaní blogu
  • Rozvíjení YouTube kanálu
  • rovné sezení
  • networking
  • negativní / pozitivní myšlení

Teď je řada na vás

Zamyslete se, jak vám může úročení pomoct a začněte na tom pracovat ještě dnes.

Za 10 let dosáhnete výsledků, jaké si ani neumíte představit. Existuje důvod, proč se říká, že lidé přeceňují, co zvládnou za den, ale podceňují, co zvládnou za rok. Lidský mozek prostě není stavěný na exponenciální přemýšlení.

Zamyslete se, jací chcete za 10 let být. Jestli chcete být milí, pohodoví a klidní, udělejte dnes jednu milou věc, zítra další, pozítří další, dejte s bacha na Dip a vytrvejte, dokud se cílová rovinka nestane aktuálním stavem.

Chcete našetřit 600 000 Kč vlastních zdrojů na byt? Stačí vám 6000 Kč měsíčně, 5% úrok a 7 let. Chcete se naučit hrát na kytaru? Stačí se každý den zlepšit o jedno procento a vydržet trénovat dostatečně dlouho. To stejné s učením jazyků.

Klíčem tedy není jednorázová masivní akce, ale pravidelná a dlouhodobá činnost. Začněte si pěstovat kvalitní zvyky ještě dnes, věřte tomu, že se výsledky dostaví a v budoucnu si náležitě poděkujte.

Newsletter icon

4-6 tipů týdně

Jednou týdně ti pošlu krátký výcuc nejzajímavějších informací o podnikání a osobním rozvoji. Žádný spam, jen konkrétní nástroje, knihy, videa, myšlenky a life hacky. To vše ve 4-6 odrážkách.