fbpx
Zpět na blog

…toto není motto na banerech enviromentálních aktivistů, ale myšlenka, kterou světu předává Paul Jarvis v knize Company of One.

Před necelými třemi lety jsme s kamarádem založili firmu Mementerra a začali prodávat zážitková alba, která lidi podporují v zažívání nových dobrodružství a kam si lepí fotky a píší o svých zážitcích.

Prodeje se se rozjely nad očekávání a my tvořili další a další alba.

Pak jsem objevil knihu Company of One.

Donutila mě zamyslet se nad tím, zda se ubíráme správným směrem a jestli se zbrkle neženeme vpřed jen proto, abychom se hnali.

Když cílem firmy není růst

Paul Jarvis – autor Company of One

Paul představuje spoustu důvodů, proč neusilovat o to být větší, ale lepší.

Bezhlavý závod za růstem znamená nutnost najímat nové zaměstnance a tím stoupají náklady. Malý tým vás donutí zamyslet se nad tím, jaké jsou vaše priority, protože nemáte kapacitu zvládnout vše.

Budete schopni pracovat efektivněji a zajistíte tak i větší rozmanitosti práce každého člena týmu. Díky malému týmu si ušetříte kupu manažerských starostí a získát více příležitostí k vzájemnému poznávání se a prohlubování vztahů v týmu.

Častou první otázkou lidí, kteří zjistí, že máte firmu, je „kolik máte zaměstnanců?“
Z nějakého důvodu je velikost firmy považována za přímé měřítko úspěchu.

Do háje, vždyť to učí i na školách!

Ekonomie, lekce 1, téma cíle podnikání: generování zisku, zvyšování obratu a tržní hodnoty firmy. Ani slovo o užitku!

Byl bych rád, kdyby se to změnilo a lidé se začali ptát, kolik životů firmy pozitivně ovlivnily, jak rádi jejich zaměstnanci chodí do práce a jaká je zakladatelova vize.

„Bigger isn’t better, better is better.“ – Paul Jarvis

V Mementeře jsme se shodli, že se od teď nebudeme tolik zaměřovat na růst a neustálé vymýšlení nových alb, která ani pořádně nestíháme propagovat, ale spíše na zkvalitňování toho, co již máme, a na poskytování větší hodnoty našim fanouškům a zákazníkům.

K tomu vedou (nejen) tyto kroky:

  • nový, uživatelsky přívětivější eshop
  • možnost nechat si zásilku zabalit do dárkové krabice
  • vytvoření doplňků pro kreativní tvoření jako jsou samolepky, dekorační pásky a další „blbůstky“
  • natáčení videí inspirujících lidi k zkoušení nových netradičních aktivit a životu offline
  • sjednocování komunikace napříč komunikačními kanály (social, emailing, blog,…), abychom předávali jasnou message
  • zrychlení reakční doby uživatelské podpory

Slibujeme si, že všechny tyto kroky povedou nejen ke zvýšení spokojenosti našich fanoušků a zákazníků, ale i nás samotných.

Paul navrhuje tři otázky, které vám pomůžou ujasnit si, kam v podnikání i čemkoliv jiném míříte a jak se tam dostat.

1.  How much is enough?
Kolik je dost?

Jaký je váš ideální měsíční příjem, kolik dní v týdnu chcete pracovat, kolik klientů vám stačí, jak velký chcete tým, jak moc se chcete namakat, jak často cestovat?

Bez jasných odpovědí na tyto otázky bude více než pravděpodobné, že si po dosažení svého cíle stanovíte další cíl a pak další a další, až nakonec zapomenete, proč jste začali.

2. How do I get there?
Jak se dostanete tam, kam se chcete dostat?

Budete si muset najít novou práci, odbourat zlozvyk nebo popadnout krosnu a vyrazit na rok do ciziny?

3. What will change when I do?
Co se změní, až se tam dostanete? Je to opravdu to, co chcete?

Barvitě si představte život po dosažení kýžené mety. Líbí se vám, nebo je třeba přehodnotit ambice a změnit směr?

Pokud jste freelancer, zamyslete se, jestli opravdu potřebujete tým.
Pokud šéfujete malému týmu, zamyslete se, jestli potřebujete najímat další lidi.
Pokud vedete velký tým, zamyslete se, zda byste vše, co děláte, nezvládli v méně lidech.
Pokud chcete začít podnikat, zamyslete se, co vše pro to budete muset obětovat a jestli vám to za to stojí.

Všechny tyto otázky vám pomohou ujasnit si vizi a dodají vašemu životu nebo podnikání směr.

Company of One doporučuji, stejně tak tento rozhovor mezi Paulem a Matt D’Avillou, v němž zazní většina stěžejních myšlenek knihy.

 

10 kroků k rozjezdu podnikání

Chceš rozjet něco svého? Přidej se k mému týdennímu newsletteru a získej zdarma PDF infografiku s deseti kroky k rozjezdu podnikání a pěti bonusovými tipy pro efektivní budování byznysu.