fbpx
Zpět na blog

Toto není motto na banerech enviromentálních aktivistů, ale myšlenka, kterou světu předává Paul Jarvis ve své knize Company of One.

Před necelými třemi lety jsme s kamarádem založili firmu Mementerra a začali prodávat zážitková alba, která lidi podporují v zažívání nových dobrodružství a do kterých si poté lepí fotky a píší o svých zážitcích. Prodeje se se rozjely nad očekávání a my tvořili další a další alba. Několik věcí mě ale donutilo zamyslet se nad tím, zda se ubíráme správným směrem a jestli se zbrkle neženeme vpřed jen proto, abychom se hnali.

Když cílem firmy není růst

Paul Jarvis – autor Company of One

Paul Jarvis představuje spoustu důvodů, proč nebýt větší, ale lepší. Bezhlavý závod za růstem znamená nutnost najímat nové zaměstnance a tím zvyšovat náklady. Malý tým vás donutí zamyslet se nad tím, jaké jsou vaše priority (protože nemáte kapacitu na to zvládnout vše), jak pracovat efektivněji a co vše outsourcovat a automatizovat, což vede ke snížení nákladů a k větší rozmanitosti práce každého člena týmu. Malý tým také znamená méně starostí s managováním a více příležitostí k vzájemnému poznávání se a prohlubování vztahů.

Častou otázkou, na kterou se lidi ptají hned po zjištění, že máte firmu, je „kolik máte zaměstnanců?“. Z nějakého důvodu považují lidé velikost firmy za přímé měřítko úspěchu. Byl bych rád, kdyby se toto změnilo a lidé se začali ptát na to, kolik životů firmy pozitivně ovlivnily, jak rádi jejich zaměstnanci chodí do práce nebo pokud se už chtějí ptát na finance, tak jakých dosahují zisků (protože tržby o ničem nevypovídají).

„Bigger isn’t better, better is better.“ – Paul Jarvis

V Mementeře jsme se shodli, že se od teď nebudeme tolik zaměřovat na růst a neustálé vymýšlení nových alb, která ani nestíháme pořádně propagovat, ale spíše na zkvalitňování toho, co již máme, a na poskytování větší hodnoty našim fanouškům a zákazníkům.

Necháváme si naprogramovat nový eshop, který bude uživatelsky přívětivější, designujeme krásné dárkové krabice, připravujeme doplňky jako samolepky, ozdobné pásky a další „blbůstky“, které lidem umožní vyplňovat svá alba kreativněji, pracujeme na sjednocování komunikace v emailingu, blogu a na sociálních sítích, abychom předávali jasnou message, a začneme natáčet videa inspirující lidi ke zkoušení nových netradičních aktivit a k životu offline. (To byla dlouhá věta.)

Slibujeme si od toho, že všechny tyto kroky povedou nejen ke zvýšení spokojenosti našich fanoušků a zákazníků, ale i nás samotných. Podnikat bez jasné vize je totiž jak hrát fotbal bez brane… grrh, pryč s tím klišé!

Paul navrhuje tři otázky, které vám pomůžou ujasnit si, kam v podnikání i čemkoliv jiném míříte a jak se tam dostat.

1.  How much is enough?
Kolik je dost? Jaký je váš ideální měsíční příjem, kolik dní v týdnu chcete pracovat, kolik klientů vám stačí, jak velký chcete tým, jak moc se chcete namakat, jak často cestovat? Pokud si toto neujasníte, je více než pravděpodobné, že si po dosažení svého cíle stanovíte další cíl a potom další a další a zapomenete, proč jste začali.

2. How do I get there?
Jak se dostanete tam, kam se chcete dostat? Musíte si najít novou práci, změnit své zvyky nebo se sbalit a odjet na rok do ciziny?

3. What will change when I do?
Co se změní, až se tam dostanete? Je to opravdu to, co chcete? Představte si, jaký budete mít život až dosáhnete své mety, kterou jste si stanovili v první otázce.

Pokud jste freelancer, zamyslete se, jestli opravdu potřebujete tým.
Pokud máte malý tým, zamyslete se, jestli potřebujete najímat další lidi.
Pokud máte velký tým, zamyslete se, jestli byste vše, co děláte, nezvládli v méně lidech.
Pokud chcete začít podnikat… začněte podnikat!

A přečtěte si Company of One, možná vám to pomůže s mnohými rozhodnutími a ujasněním vlastní vize, nebo se alespoň podívejte na tento rozhovor mezi Paulem Jarvisem a Matt D’Avillou, ze kterého vyplývá většina hlavních myšlenek knížky.

 

10 kroků k rozjezdu podnikání

Chceš rozjet něco svého? Přidej se k mému týdennímu newsletteru a získej zdarma PDF infografiku s deseti kroky k rozjezdu podnikání a pěti bonusovými tipy pro efektivní budování byznysu.