fbpx
Zpět na blog

Představte si následující situaci:

Zakládáte nový byznys, chcete třeba založit eshop a prodávat trička s vtipnými potisky.

S eshopy máte ale nulové zkušenosti a nevíte, kde začít. Začnete Googlovat a na dotaz „jak založit eshop“ se na vás vysype přehršel možností, z nichž každá má své výhody i nevýhody. Začnete studovat recenze a projíždět fóra. Rozhodnete se, že využijete Shoptet, protože se o něm nejvíce webů zmiňuje.

Je čas vytvořit designy trik a začít je tisknout. Neznáte žádného grafika, kromě Julči ze střední, která ale maluje v jiném stylu, než byste chtěli. Začnete obepisovat grafická studia a čekáte, od koho vám přijde nejlepší nabídka. Stejný proces následuje při poptávání výroby. Přemýšlíte, jestli opravdu potřebujete 100 % bavlnu a jestli se potisky nesmyjí.

Máte eshop, máte trika, teď je ještě prodat. Založit si profil na Facebooku a Instagramu zvládnete sami, protože nežijete pod skálou, ale zjistíte, že to není všechno – chcete si koupit placené reklamy, abyste trika dostali před oči více lidí. Následujete návody na YouTube a něco dáte dohromady. Výsledky ale nejsou nijak přesvědčivé a vy nevíte, v čem je problém. Na srazu s kamarády si stěžujete, jak je podnikání těžké.

Nyní porovnejte předchozí scénář s tímto:

Zakládáte nový byznys, chcete založit eshop s tričky s vtipným potiskem.

S eshopy máte nulové zkušenosti, ale znáte Láďu, který po nocích tvoří weby a mohl by vám pomoct. Sejdete se s ním, pozvete ho na kafe a on vám pomůže nejen s výběrem platformy, na které eshop postavit, ale dokonce provede registraci a základní nastavení za vás.

Potom si vzpomenete na Verču, kterou jste před třemi měsíci poznali, je to kamarádka Ládi a tvoří pro něj designy webů. Třeba by uměla navrhnout trička? Kontaktujete ji, domluvíte se na jednom testovacím designu zdarma, ten se vám líbí, a proto si odsouhlasíte dlouhodobou spolupráci. Designy pošlete Jindrovi, kterého znáte ze speed networkingu. Vlastní kartonárku, ale umí i potiskávat trika a poradí vám, jaký materiál použít. Objednání trik vyřeší za vás, vy mu jen proplatíte fakturu.

A co s tím prodejem? Zavoláte Tomovi, který dělá marketing pro velké knihkupectví. Bohužel je vytížený, a tak vás odkáže na jeho známého, který vám nastaví první kolo testovacích reklam zdarma a za další pravidelnou správu chce 1200 Kč měsíčně. Analyzuje, jaké reklamy fungují a jaké ne, postupně vám předává své know-how a vy brzy musíte objednávat novou várku trik. Po třech měsících už Toma ani nepotřebujete, protože jste se sami FB advertising naučili.

Neuběhl ani týden a vy máte funkční eshop schopný odesílat trika přes Zásilkovnu na Česko i Slovensko a přijímat platby dobírkou i převodem. Oproti tomu v prvním scénáři by vám rozjezd podnikání trval minimálně měsíc a kdo ví, jestli byste uspěli.

To je síla networkingu.

9 důvodů, proč chodit na networkingová setkání

Networking se vyplácí

1. Navážete nové kontakty.

Nikdy nevíte, kdy se vám nové kontakty mohou hodit. Budování dlouhodobých vztahů je vždy dobrý nápad – můžete poznat jak lidi, se kterými budete dělat byznys, tak lidi, se kterými se rozhodnete protrackovat Jižní Ameriku.

2. Načerpáte inspiraci.

Každý podniká svým osobitým stylem, každý je něčím originální. Poznáváním nových lidí rozšíříte své obzory, dostanete nové nápady na nové projekty nebo na upgradování těch aktuálních.

3. Nacvičíte svůj elevator pitch.

Neboli krátké a výstižné představení svého byznysu. Svou odpovědí na otázku „co děláš?“ se naučíte více zaujmout a lépe se prezentovat. Sami si navíc ujasníte, co je tou hlavní podstatou vašeho podnikání a proč to vůbec děláte, což vás bude hnát vpřed.

4. Zpropagujete svůj byznys.

Trénink elevator pitche jde ruku v ruce s propagací vaše byznysu. Zejména jste-li v B2B byznysu, networking je neskutečně efektivní nástroj k domlouvání kšeftů. Face 2 face komunikace vždy přinese více obchodů než oslovování „studených kontaktů“ přes Linkedin.

5.Získáte feedback.

Když už jste u té propagace, co takhle zeptat se lidí na zpětnou vazbu k vašemu projektu? Je to pro vás marketingový výzkum zdarma a umožní vám zdokonalit svůj produkt nebo službu.

6. Procvičíte své komunikační dovednosti.

Networkingová setkání jsou skvělou příležitostí vytříbit své verbální i neverbální dovednosti. Využijte je k tréninku lepší artikulace, intonace, věcnosti, vyprávění vtipů a příběhů a oslovování „cizích“ lidí. Znáte ty dechberoucí přípitky, které charismatičtí herci předvádí ve filmech? Co takhle naučit se tenhle skill taky?

7. Ušetříte spoustu času.

Díky navázaným kontaktům si ušetří mnoho času, který byste jinak trávili poptáváním různých firem, na které ani nemáte osobní doporučení. Díky networkingu si vzpomenete na Kačku, Máju, Petra a Robina a podnikání bude hned jednodušší.

8. Budete schopni pomoct více lidem.

Čím více kvalitních kontaktů znáte, tím větší je šance, že někomu budete umět pomoct, když to bude potřebovat. „Čau Vítku, neznáš někoho, kdo mi pomůže se založením firmy v Polsku?“ „Ahoj Mirku, jasná věc, propojím tě s Jirkou, který se v tomhle vyznáš. Třeba se spolu domluvíte.“… Easy jak dva špízy!

9. Obklopíte se aktivními energickými lidmi.

Na networkingových setkáních budete trávit čas s lidmi, kteří aktivně vyhledávají nové příležitosti a snaží se posouvat vpřed. Dobije vás to energií a inspiruje k akci.

Kam na networking v Praze?

Praha

1. Podnikatelský klub Empiria 21

Ano, jsem zaujatý, protože tuto firmu před pěti lety založila mamka a já v ní vedu podsekci Empiria 21 Academy určenou pro lidi do 35 let, ale opravdu tento networking můžu doporučit. Vybrat si můžete z kvalitně organizovaných pravidelných snídaní i větších večerních akcí. Několik klub má Empiria i mimo Prahu, např. v Mladé Boleslavi a Liberci. Pokud je vám méně než 35 a chcete potkat 25 zajímavých lidí, přijděte na networkingový večer v krásné kavárně Art-n-Coffee na Praze 1, který pořádám. 🙂

2. Toastmasters

Organizaci „profíků na přípitky“ fungující po celém světě. V Praze (i Brně a dalších městech) pořádají pravidelná setkání a jednou za čas se můžete zúčastnit i jejich větších speed networkingových akcí. Jejich web není moc přehledný, tak doporučuju sledovat je na Facebooku, např. Professional Toastmasters Praha nebo VSE Toastmasters. Toastmasters se od jiných klubů odlišují i tím, že některá setkání pořádají v jiných jazycích. Více si o Toastmaster můžete přečíst v tomto článku ve Forbesu.

3. Podnikni.to

Komunita kolem Podnikni.to se skládá zejména ze studentů středních a vysokých, kteří rozjíždějí svá první podnikání. I pokud jste ale jži na světě o něco déle, určitě na jejich setkání mrkněte, jejich setkání srší energií. Sledujte je na „Facebooku Podnikni.to, kde se dozvíte o všech nových akcích.

4. Mastermind klub

Jedná se o byznysový klub, který je podmíněn členství, za které se platí dva a půl tisíce měsíčně. Za to ale získáte vstup do jejich Slack komunity, přístup k online tréninkovým videím a jednou za tři měsíce se komunita potká na offline srazech, kde máte šanci získat feedback a rady od ostřílených borců. Jedním ze zakladatelů je Dan Tržil, autor jedněch z nejpopulárnějších českých podcastů Na vlně podnikání a Proti proudu.

5. Další kluby stojící za zmínku

V těchto klubech jsem osobně nebyl a nemůžu je proto hodnotit, ale mnoho lidí mi je již doporučovalo, a proto určitě nebudou shit. Business for breakfast, Minutový networking, Smart Network.

6. Nějaká akce tu chybí?

Napište mi, kam rádi chodíte na networking 🙂

Teď je řada na vás

Vyberte si networkingovou akci, přihlaste se, nachystejte vizitky (ale pokud je nemáte, jděte taky, žáddné výmluvy) a vyrazte poznávat nové lidi. Uvidíte, že navážete nové kontakty i pokud jste hlubocí introverti. Skupinová atmosféra všech lidí, kteří se spolu zaujatě baví, vás strhne s sebou.
 
Nejlepší čas začít budovat svou síť kontaktů byl před rokem. Druhý nejlepší čas je dnes. 😉 Pamatujte na to, že networking není o využívání druhých lidí, ale o vzájemné kolaboraci. Kvalitní networker je ten, který otevřeně nabídne svou pomoc, poradí, sdílí know-how, dohazuje kontakty a nehledí pouze na svůj prospěch. Takovému člověku se (možná paradoxně, možná ne) vrátí nejvíce pomoci zpět. Networking není soutěž ve sbírání vizitek, ale způsob, jak budovat dlouhodobé smysluplné vztahy, které obohatí obě strany.
 
Pokud nežijete ve velkém městě, nezoufejte, networking není jen o velkých akcích. Vy sami si můžete tvořít příležitosti k propojování – uspořádejte sraz pěti zajímavých lidí, kteří by se měli potkat nebo skočte na pivčo/kafe s bývalým spolužákem, kterého jste roky neviděli, možností je mnoho.
 
Tak na jaký networking vyrazíte? 🙂

10 kroků k rozjezdu podnikání

Chceš rozjet něco svého? Přidej se k mému týdennímu newsletteru a získej zdarma PDF infografiku s deseti kroky k rozjezdu podnikání a pěti bonusovými tipy pro efektivní budování byznysu.