fbpx
Zpět na blog

Na střední škole jsem si uvědomil, že se neumím dost dobře soustředit.

Skočil jsem proto na Google, vyhledal „jak se soustředit“ a v článku na WikiHow se dočetl, že můžu zkusit meditovat. Každé ráno po probuzení jsem si v pokoji sedl na koberec a (pohladil Džinovu lampu a vylétl oknem) trénoval svou koncentraci. Tím začala má záliba v ranních rituálech, která pokračuje dodnes.

Existuje řada důvodů, proč má většina úspěšných lidí své rituály. Ať už je to mentální příprava na nadcházející den, vstřebání nových informací, ušetření času a energie nebo navození pocitu jistoty, jedno zůstává stejné – rituály lidem zlepšují životy a umožňují jim soustředit se na to podstatné.

Pokud jste typ člověka, který na nic nemá čas a chce jen vstát a pustit se do práce, inspirujte se ranním rituálem Garyho Vaynerchucka, úspěšného podnikatele, a zbytek článku nečtěte:

I grab my phone, I go take a poop and I run out of the door as fast as possible. – Gary Vaynerchuck

Jestli se ale nemáte problém ráno na chvíli zastavit, pokračujte ve čtení… 🙂

V průběhu let jsem vyzkoušel mnoho rituálů všeho druhu (a stále zkouším) a postupně vydestiloval ty, které mi slouží nejlépe. Má rána se pro mě stala téměř posvátnými a čerpám z nich obrovský užitek. Tímto článkem vás chci motivovat k tomu, abyste některé z následujících rituálů vyzkoušeli a sami na sobě si ověřili, zda vám změní život k lepšímu tak, jako ho změnily mně.

Přestože mluvím hlavně o ranních power-up rituálech, na 100 % tyto aktivity můžete překlopit a využít je třeba večer na power-down před spaním.

Při tvorbě mého ideálního rána jsem se inspiroval tipy z mnoha knih, doporučit můžu například Own the Day, Own Your Life od Aubreyho Marcuse. Ne každé mé ráno je stejné, rutinu trochu přizpůsobuji podle toho, jestli jdu daný den cvičit a podle toho, zda je pracovní den nebo víkend. Základ je ale většinou stejný.

Jdeme na to!

1. Poděkujte

Místo probouzení se s myšlenkami na to, jak jste ospalí, že se vám nechce vstávat, že je tma/kosa/pondělí/doplňte cokoliv, vstaňte a poděkujte. Je jedno za co. Poděkujte za peřinu, postel, život, vzduch, partnera, za cokoliv. Nastavte svou hlavu na režim vděčnosti hned od začátku dne a nestěžujte si.

2. Voda dovnitř, voda ven

Když se vyprázdníte, musíte se něčím doplnit. A ne kafem. Jako první ráno vypijte vodu. Já ji mám rád s trochou citronu a máty. Mnoho lidí propaguje přidávání dalších ingrediencí do tohoto ranního koktejlu, například sůl, olej nebo ocet. Popravdě nevím, zda taková alchymie má pozitivní účinky nebo ne a nechci o tom diskutovat, ale dostatek vody je po ránu základ. Pokud ráno bez kafe nemůžete existovat (nápověda – můžete), tak vyžahněte alespoň stejné množství vody.

3. Dýchejte

Vyvětrejte byt nebo dům, vyjděte na balkon, projděte se na chvíli venku, dostaňte do sebe co nejvíce čerstvého vzduchu a okysličte svůj mozek. Vydýchaný vzduch musí ven, čerstvý dovnitř. Vyzkoušet můžete i Wim Hofovu dýchací metodu (podle „ledového muže“ Wim Hofa, vyhledejte si ho, je to týpek), kterou doporučuji kombinovat se studenou sprchou.

4. Protáhněte se

Doleva, doprava, vpřed, vzad, nahoru, dolu, hotovka. Nemusí to zabrat déle než pár minut a i tak se po strečinku budete cítit mnohem lépe a vaše tělo vám poděkuje. Před protahováním se můžete zahřát třeba skákáním panáka nebo klikováním, čímž rozproudíte energie v těle a předejdete opětovnému pádu do postele. Jestli většinu dne čučíte do počítače jako já, doporučuji protahovat se pravidelně během dne – péči věnujte hlavně krčním a bederním svalům.

5. Meditujte

Meditační polštář

Meditace je součástí téměř každého mého dne a nedám na ni dopustit. Je asi tak padesát nekonečen druhů meditací a v závislosti na vašich cílech se některé hodí více než jiné. Pokud jste nikdy nemeditovali, nenechte se odradit svými asociacemi s esoterikou atd. Meditace je regulérní nástroj, který můžete využít mimo jiné ke zvýšení své produktivity nebo osobních vztahů.

Jestli nevíte, kde začít, pomoct vám můžou mobilní aplikace, poskytující vedené meditace, kdy vás bude doprovázet hlas učitele nebo hudba. Tak vybírejte: Insight Timer (používám), Calm, Headspace.

6. Představte si…

Po meditaci jste zklidněni, blíže svému nitru. To je ideální čas k vizualizování. Sám jsem si ověřil, že vizualizace mají reálný dopad na „skutečný svět“ a nejedná se o pouhé představy. Myšlenky mají sílu. Každý pracovní den si proto vizualizuji ideální průběh nadcházejícího dne. Schůzky vycházejí, lidé jsou milí a já jsem milý na ně, jsem koncentrovaný na práci, užívám si oběd, jdu brzy spát atd.

Kromě vizuálních představ se snažím i navozovat pozitivní pocity, které jsou s danými situacemi spojené. Za jednu až dvě minuty si promítnu celý den a přestože si nevedu statistiku, jednoznačně jsem spokojenější s těmi dny, ve kterých si představím jejich průběh. Někdy si vizualizuji i své dlouhodobé cíle – třeba jak bydlím v krásném domě u moře.

7. Utvrďte se

S předchozím bodem jsou úzce spojené afirmace. Podrobněji to popisuji ve článku 5 kroků k znovuobjevení ztraceného nadšení a radosti ze života – stručně se jedná o utvrzování se v určitých vyjádřeních, o kterých chcete, aby byly pravda (a ony se postupně stanou realitou). Například „vědomě do svého života přitahuji radost, zábavu a nadšení“ nebo „mám smysl pro humor a rozesmívám ostatní“ nebo „jsem vděčný za každou výzvu, která mě posouvá dál“.

8. Zpoťte se

Každému vyhovuje cvičení v jinou denní dobu. Já se rád potím ještě dřív, než začne můj pracovní den. Jdu si zaběhat nebo skočím do posilovny a zbytek dne se cítím zdravěji, více fresh. Pravidelně cvičím úterky, čtvrtky a neděle. No dobře, ty neděle rozhodně nejsou pravidelné. Oukeeej, máte mě, i ty úterky a čtvrtky jsou pravidelně nepravidelné, ale chápete, co tím chci říct – pohyb je fajn!

9. Zmrazte se

Skvělý způsob, jak podpořit sílu vůle a zároveň udělat něco pro své zdraví? Jasná věc, díky, že se ptáte. Ledové sprchy! Začněte teplou a až skončíte s hygienou, přetočte kohoutek na studenou. Nepřemýšlejte o tom, prostě to udělejte (jak radí Nike). Vydržte minimálně do chvíle, kdy přestanete lapat po dechu, což po pár týdnech tréninku bude jen několik sekund a po několika měsících každodenního studenosprchování ani jednou nelapnete!

Ač je to paradoxní, studenou vodou podpoříte svůj imunitní systém a zaženete obávaný kašlíček i rýmičku. Tento princip funguje u většiny věcí – stress, recover, stress, recover – co vás nezabije, to vás posílí. Tak žádné lámání rekordů hned první den, ať vás to nepoloží.

A fakt mrkněte na Wim Hofa!

Wim Hof TaiChi

10. Rozmrzněte

Po ledové sprše vám bude teplo. Alespoň prvních několik minut, kdy tělo pracuje, aby dohnalo rozdíl v teplotě. Osobně mi ale po chvíli začne být znovu zima, takže to řeším tak, že po sprše klikuji a poté piji čaj. Tohle se tedy týká jen zimních období, v létě je čaj sebevražda. Dobu, kdy se vám vaří voda na čaj, můžete využít třeba na zápis do deníku – za jaké 3 věci jste vděční a jaký je váš hlavní cíl na dnešní den?

11. Zažeňte kručení

Jestli jste si říkali, kdy že přijde na řadu snídaně, dočkali jste se. Osobně nemám hned po probuzení hlad (pokud jsem se tedy večer těsně před spaním nepřecpal – heh, další paradox), a tak snídám až cca hodinu po probuzení. Každá dnešní food blogerka vám jistě poradí, co jíst, tak o tom nebudu psát. Jen bych alespoň zakázal větrník, to je fakt peklo.

12. Čtěte

Čtení je pro mě další formou meditace. Čtením trénuji koncentraci (žádné nechtěné těkání myšlenkami pryč od řádků) a navíc mě to prostě baví. Přes den se ke knížce většinou nedostanu, tak si vždy ráno vyhradím čas a zhruba 15-20 minut si čtu. Nezní to jako moc, ale za dvě hodiny týdně toho zvládnete přečíst dost. Jestli čtete knihy osobního rozvoje, poznatky z nich je stejně třeba hned aplikovat do praxe a není proto kam spěchat, cílem není co nejrychleji odškrtat seznam Books to read.

Pravidelné čtení je podle mě jednou z nejefektivnějších metod k dosažení svých snů. Dostanete nové nápady, podíváte se na problematiku z pohledu někoho jiného, objevíte nové hobby nebo zjistíte, jak lépe obchodovat. Investice do sebe je ta nejlepší investice, nedá se prodělat. Mé oblíbené knihy najdete na konci stránky O mně.

13. Pokliďte

Antonín Kokeš, zakladatel Albi a Antonínových pekáren, nejradši začíná pracovní den s čistým stolem – nemá na něm vůbec nic. Já do této rovnice sice přidávám dva monitory, repráky, sešit a tužku, ale princip je stejný – sklidit bordel a začít pracovat s čistou hlavou. Chaos kolem sebe = chaos v sobě. A ano, taky jsem roky obhajoval svou výmluvu, že mi vyhovuje organizovaný chaos.

Uff, 13 rituálů. Nikdy jsem své ranní aktivity nepočítal a tohle číslo mě celkem překvapilo. Celý proces mi nicméně nezabere déle než hodinu a půl a někdy to celé zkrátím a polovinu aktivit vynechám. To znamená, že můžete vstát v 6 hodin, devadesát minut věnovat luxusní přípravě na celý den a sebezdokonalování, sednout na tramvaj / do auta / přejít do vedlejší místnosti a v 8 už začít makat (nebo zasednout do lavice).

Za mě super kšeft!

Důležitá je každopádně pravidelnost. I pokud byste měli začít s jedinou z výše zmíněných aktivit a opakovat ji každý den, budete se posouvat kupředu. Je lepší začít při zemi a dodržovat pravidelnost, než si nabrat kvanta kravin a skončit po prvním týdnu. Proto zkoušejte a sami uvidíte, co se chytne a co vám začne přinášet největší benefity.

Alternativní podání tohoto článku, které není zaměřeno na konkrétní rituály, ale spíše na univerzální princip pro zkvalitnění vašich dní, si můžete přečíst zde: Důležitost malých výher.

Máte své vlastní ranní rituály, kterými startujete svůj den? Podělte se o ně v komentářích.

Newsletter icon

4-6 tipů týdně

Jednou týdně ti pošlu krátký výcuc nejzajímavějších informací o podnikání a osobním rozvoji. Žádný spam, jen konkrétní nástroje, knihy, videa, myšlenky a life hacky. To vše ve 4-6 odrážkách.