fbpx
Zpět na blog

Na střední škole jsem si uvědomil, že se neumím dost dobře soustředit.

Skočil jsem proto na Google, vyhledal „jak se soustředit“ a v článku na WikiHow se dočetl, že můžu zkusit meditovat. Každé ráno po probuzení jsem si v pokoji sedl na koberec a trénoval koncentraci. Tím začala má záliba v ranních rituálech, která pokračuje dodnes.

Existuje řada důvodů, proč má většina úspěšných lidí své rituály. Ať je to mentální příprava na nadcházející den, vstřebání nových informací, rozproudění energie nebo navození pocitu jistoty, podstata je stejná – rituály lidem zlepšují životy a umožňují jim soustředit se na to podstatné.

Pokud jste typ člověka, který na nic nemá čas a chce jen vstát a pustit se do práce, inspirujte se ranním rituálem Garyho Vaynerchucka, úspěšného podnikatele, a zbytek článku přeskočte:

I grab my phone, I go take a poop and I run out of the door as fast as possible. – Gary Vaynerchuck

Jestli se ale nemáte problém ráno na chvíli zastavit, pokračujte ve čtení… 🙂

V průběhu let jsem vyzkoušel mnoho rituálů všeho druhu (a stále zkouším) a postupně vydestiloval ty, které mi slouží nejlépe. Má rána se pro mě stala téměř posvátnými a nedám na ně dopustit. Tímto článkem vás chci motivovat k tomu, abyste některé z následujících rituálů vyzkoušeli a zjistili, které vám fungují a které ne.

Přestože mluvím hlavně o ranních power-up rituálech, na 100 % tyto aktivity můžete překlopit a využít je třeba večer na power-down před spaním.

Při tvorbě svého ideálního rána jsem se inspiroval tipy z mnoha knih. Doporučit můžu například Own the Day, Own Your Life od Aubreyho Marcuse.

Nemám každé ráno totožné, rutinu občas přizpůsobuji podle toho, jestli jdu daný den cvičit, podle toho, zda je pracovní den nebo víkend a někdy také podle toho, jak se prostě cítím. Základ ale většinou zůstává stejný.

Tak jo!

1. Poděkujte

Místo probouzení se s myšlenkami na to, jak jste ospalí, že se vám nechce vstávat, že je tma/kosa/pondělí/doplňte cokoliv, vstaňte a poděkujte. Je jedno za co, ale probuďte v sobě po probuzení vděk.

Já si většinou začnu promítat šťastné momenty z minulosti a poté přejdu k děkování za to, co mám právě teď. Když skončím, cítím příjemné vibrace rozlévající se po celém těle.

Nastavte svou hlavu na režim vděčnosti hned od rána a nestěžujte si. Tento rituál si hýčkám také proto, že mě po ránu udržuje v režimu cítění a ne přemýšlení. Nerad se budím s vírem myšlenek, které často přináší stres, a naschvál odsouvám myšlení na později 🙂

2. Rehydratujte

Nevím, jestli je „rehydratace“ oficiální slovo, ale zní chytře.

Už na základce jsme se učili, že jsme z 60 až 70 % voda. Zejména v létě můžete přes noc pocením ztratit spoustu vody a minerálů. Proto je dobré je hned ráno doplnit.

A ne kafem! Jako první ráno vypijte vodu, případně čaj.

Já mám rád vodu s trochou citronu a máty. Mnoho lidí propaguje používání dalších ingrediencí, třeba sůl, olej nebo ocet. Popravdě nevím, zda má taková alchymie pozitivní účinky nebo ne a nechci o tom diskutovat, ale dostatek vody je po ránu základ.

Pokud ráno bez kafe nemůžete existovat (překvápko – můžete), tak vyžahněte alespoň stejné množství vody jako jste vypili kafe.

3. Dýchejte

Vyvětrejte byt nebo dům, vyjděte na balkon, projděte se parkem, dostaňte do sebe co nejvíce čerstvého vzduchu a okysličte svůj mozek.

Vydýchaný vzduch musí ven, čerstvý dovnitř. Vyzkoušet můžete i Wim Hofovu dýchací metodu (podle „ledového muže“ Wim Hofa, vyhledejte si ho, je to borec), kterou doporučuji kombinovat se studenou sprchou.

Zjednodušenou verzí tohoto rituálu pro ty, kteří „nemají čas“ je 6x se po sobě hluboce z plných plic nadechnout.

4. Protáhněte se

Doleva, doprava, vpřed, vzad, nahoru, dolu, hotovka. Nemusí to zabrat déle než pár minut a i tak se po strečinku budete cítit mnohem lépe a vaše tělo vám poděkuje.

Před protahováním se můžete zahřát třeba skákáním panáka nebo klikováním, čímž rozproudíte energie v těle a předejdete opětovnému pádu do postele.

Já si poslední dobou oblíbil krátkou yogovou sestavu několika opakujících se cviků, tzv. pozdrav slunci, který udělám v 10-15 minutách 5x a cítím se hned mnohem lépe.

Jestli většinu dne čučíte do počítače jako já, doporučuji protahovat se pravidelně i během dne – péči věnujte hlavně krčním a bederním svalům.

Pokud chcete vyplavit hormony štěstí ve větším množství, zpoťte se. Proběhněte se, skočte do posilky, prostě se hýbejte dokud se nezpotíte. Mnoho lidí vychvaluje cvičení jako nejúčinnější aktivitu, kterou se udržují šťastní.

5. Meditujte

Meditační polštář

Meditace je oblíbenou součástí téměř každého mého dne. Dodává mi energii, vnitřní klid a jistotu.

Existuje nesčetné množství meditací a v závislosti na vašich cílech se některé hodí více než jiné. Pokud jste nikdy nemeditovali, nenechte se odradit svými asociacemi s esoterikou atd. Meditace je regulérní nástroj, který můžete využít mimo jiné ke zvýšení své produktivity nebo osobních vztahů.

Jestli nevíte, kde začít, pomoct vám můžou mobilní aplikace, poskytující vedené meditace, kdy vás bude doprovázet hlas učitele nebo hudba. Tak vybírejte: Insight Timer (používám), Calm (aktuálně světově nejpopulárnější), Headspace (bývalá jednička).

Dvě základní meditace také popisuji v článku Výhody meditace v podnikání i každodenním životě a jak s ní začít.

6. Utvrďte se

Po meditaci, kdy jste v ideálním případě hluboce zklidněni, je vhodná chvíle pro využití afirmací.

Podrobněji je popisuji v článku 5 kroků k znovuobjevení ztraceného nadšení a radosti ze života – stručně se jedná o utvrzování se v určitých vyjádřeních, která se postupně stávají realitou.

Takovými afirmacemi mohou být například „vědomě do svého života přitahuji radost, zábavu a nadšení“ nebo „jsem vděčný za každou výzvu, která mě posouvá dál“ nebo „zasloužím si být šťastný / bohatý / doplňte cokoliv“.

Čas po meditaci lidé také rádi využívají pro psaní deníku. Zapíšete si myšlenky, které se vám při meditaci objevily, nebo třeba za co jste vděční. Kamarád mi vyprávěl, jak mu tříroční psaní deníku vděčnosti změnilo život, přitom mu to zabere max pár minut denně.

7. Zmrazte se

Jak efektivně podpořit sílu vůle a své zdraví zároveň? Díky, že se ptáte.

Ledové sprchy!

Začněte teplou vodou a až skončíte s hygienou, přetočte kohoutek na studenou. Nepřemýšlejte o tom, prostě to udělejte (jak radí Nike). Vydržte minimálně do chvíle, kdy přestanete lapat po dechu, což po pár týdnech tréninku bude jen několik sekund.

Jak trénujete, můžete na sebe pouštět studenější a studenější, kam až vám to kohoutek dovolí. Dalším krokem jsou ledové vany 🙂

Ač je to paradoxní, studenou vodou podpoříte svůj imunitní systém a zaženete obávaný kašlíček i rýmičku. Slyšel jsem i chvalozpěvy žen, které se takto vyléčily z chronických zánětů močáku. Tento princip posilování zdraví funguje u většiny věcí – stress, recover, stress, recover – co vás nezabije, to vás posílí. (Tak se nenechte zabít.)

A mrkněte na Wim Hofa!

Wim Hof TaiChi

8. Čas na snídani!

Jestli jste si říkali, kdy že přijde na řadu snídaně, dočkali jste se.

Osobně nemám hlad hned po probuzení, a tak snídám až po dokončení předchozích rituálů. Nejsem food blogerka, abych radil, co jíst, ale rád svůj den začínám jídlem, které je zdravé a výživné. Nebo si to alespoň myslím a využívám placebo efekt.

Sami pozorujte, co vám dělá dobře a co ne. Můžete si pár týdnů vést statistiku své energie v průběhu dne a zjistit tak, jaké potraviny vám dodávají nejvíce energie a po kterých naopak v 11 dopo usnete.

9. Čtěte

Čtení je pro mě další formou meditace. Čtením trénuji koncentraci (žádné nechtěné těkání myšlenkami pryč od řádků) a navíc mě to prostě baví.

Ne vždy čtu ráno, ale přes den si na čtení snažím vyhradit alespoň 20 minut.

Pravidelné čtení je podle mě jednou z nejefektivnějších metod jak dosáhnout svých snů (další je ho’oponopono). Dostanete čerstvé nápady, podíváte se na problematiku z pohledu někoho jiného, objevíte nové hobby nebo zjistíte, jak lépe obchodovat. Investice do sebe je ta nejlepší investice, říkají to všichni a já souhlasím.

Dejte si jen pozor na to, aby se četba nestala vaším útěkem z reality a formou prokrastinace.

Mé oblíbené knihy najdete na konci stránky O mně.

10. Pokliďte

Antonín Kokeš, zakladatel Albi a Antonínových pekáren, nejradši začíná pracovní den s čistým stolem – nemá na něm vůbec nic.

Já do této rovnice sice přidávám monitor, repráky, sešit a tužku, ale princip je stejný – sklidit bordel a začít pracovat s čistou hlavou. Chaos kolem sebe = chaos v sobě.

A ano, taky jsem roky obhajoval svou výmluvu, že mi vyhovuje organizovaný chaos.

Uff, 10 rituálů. Nikdy jsem své ranní aktivity nepočítal a tohle číslo mě celkem překvapilo. Celý proces mi ale nezabere déle než hodinu a půl a občas některé aktivity vynechám.

Jsem přesvědčený, že vytvoření ranních rituálů stojí za většinou úspěchů, kterých jsem dosáhl. Je obrovský rozdíl začínat den ve spěchu a začínat den s klidem, nadšením, jasným záměrem a pocitem, že i kdyby šel celý den do kytek, v mnoha ohledech jsem se zdokonalil již ráno.

Klíčová je každopádně pravidelnost.

I pokud byste měli začít s jedinou z výše zmíněných aktivit a opakovat ji každý den, začnete se posouvat kupředu. Je lepší začít s méně aktivitami a dělat je pravidelně, než si nabrat kvanta kravin a skončit po prvním týdnu. Proto zkoušejte a sami uvidíte, co vám bude nejvíce vyhovovat.

Alternativní podání tohoto článku, které není zaměřeno na konkrétní rituály, ale spíše na univerzální princip pro trénink mysli zkvalitnění vašich dní, si můžete přečíst zde: Důležitost malých výher.

Pozn.: článek jsem aktualizoval 19. 9. 2019.

Máte své vlastní ranní rituály, kterými startujete svůj den?

Newsletter icon

4-6 tipů týdně

Jednou týdně ti pošlu krátký výcuc nejzajímavějších informací o podnikání a osobním rozvoji. Žádný spam, jen konkrétní nástroje, knihy, videa, myšlenky a life hacky. To vše ve 4-6 odrážkách.