fbpx
Zpět na blog

Podivně se vyžívám ve zbavování se věcí.

Když jsme se před pár lety s rodinou stěhovali z domu do bytu, měl jsem radost z vyhazování starých nepotřebných předmětů zbylých z doby „třeba se to jednou bude hodit“.

Cítil jsem, že nový prostor nepřibýval jen fyzicky kolem mě, ale i uvnitř mé hlavy – prostor pro nové zážitky a zkušenosti. Stejně jako před odletem na roční pobyt do Austrálie jsem se i při stěhování těšil na krok do neznáma.

Tento příspěvek ale není jen o velkých změnách.

Je spíše o těch malých, na první pohled nepatrných, které můžeme dělat pravidelně a bez velkých příprav a které přitom dlouhodobě pozitivně ovlivňují naše štěstí.

Rád bych vám představil minimalismus tak, jak ho vnímám já, a navrhl možnosti, jak ho aplikovat do vašeho života.

Na scénu přichází minimalistický minimalismus.

Minimalismus byl původně umělecký směr, který vznik v polovině 20. století, ale dnes přesahuje snad do všech oblastí života a obzvlášť v posledních letech nabírá na popularitě.

Podle Wikipedie je minimalismus směr, ve kterém

„…použití jednoduchých prostředků slouží pro dosažení maximálního účinku. Odstranění všeho nepodstatného umožňuje divákovi, posluchači nebo čtenáři intenzivně vnímat základní a důležité složky díla.“

Slovo „dílo“ si v této definici vyměňte za „život“ a z minimalismu se rázem stává návod, jak lépe žít.

Vývoj trendu minimalismu Trend celosvětového vývoje popularity slova „minimalist“ od roku 2004 do přítomnosti

Minimalismus je reakcí na konzumní společnost. Zahrnuje zvažování, zda má cenu koupit si to, co si chcete koupit. Minimalista nežije pod skálou, ale preferuje kvalitu před kvantitou a vystačí si s několika kvalitními kusy oblečení nebo nábytku. Minimalista ví, že méně je více.

Lepší pohled na věc získáte od Matta. Nepřeskakujte první minutu.

Jak konkrétně využít minimalismus pro zkvalitnění svého života

Rozlišuji tři směry, ve kterých lze začít ubírat a osekávat, aby zbylo jen to esenciální – co máte, co děláte a kým jste. Tyto tři oblasti spolu úzce souvisí a navzájem se ovlivňují.

Co máte

Když se lidé dozví o minimalismu, většinou začnou se svým šatníkem. Vytřídí oblečení, které nenosí, a mají hotovo. Začali redukovat to, co mají. Je to dobrý začátek a já sám se cítím spokojenější, když můžu z šuplíku vytáhnout jakékoliv triko a nemuset přemýšlet, jestli se hodí na dnešní schůzky.

Podobně můžete redukovat psací potřeby, nádobí, elektrospotřebiče (vážně potřebujete 3 mixéry s 10 různými nástavci a 5 hrnců?), hygienické potřeby, plastové obaly, dárky i potraviny. A to je stále jen začátek.

Co děláte

Sundali jste všechny nepotřebné věci z psacího stolu a odstranili záplavu ikonek z plochy, darovali knihy, které už nebudete číst a vyházeli staré účtenky a věrnostní kartičky. Teď je čas zaměřit se na to, co děláte.

Sepište si na kus papíru všechny aktivity, které vám během týdne zabírají čas. Sepište si s kým se scházíte, na čem pracujete, jak trávíte víkendy, jak často jezdíte v autě nebo MHD, co čtete a kolik času trávíte na Instagramu a Messengeru.

Druhým krokem je zamyslet se, jestli tyto aktivity přispívají k tomu, čeho v životě chcete dosáhnout.

Potřebujete se každý večer dívat na seriál, když chcete rozjet podnikání? U každé položky seznamu se zastavte a narovinu si odpovězte, proč ji věnujete čas a jestli v tom chcete pokračovat. Stejně důležité jako to, co děláte, je totiž to, co neděláte.

Já se rozhodl, že si vždy v neděli po naplánování týdne „uzavřu“ kalendář a nepřijmu na daný týden žádné nové schůzky nebo úkoly, i pokud by se zdály zajímavé nebo důležité. Nutí mě to lépe plánovat a nenechat si své plány zbořit tím, co chtějí ostatní.

Stejně tak jsem se rozhodl odložit realizaci několika nových zajímavých projektů, abych se mohl zaměřit na aktuální prioritnější projekty. Také jsem odstranil každoranní rozhodovací paralýzu z přemýšlení nad tím, co si dát k snídani, a většinu dní jím jedno ze tří jídel, které mi chutnají a po kterých mám nejvíce energie.

Kým jste

Co máte a co děláte z velké míry ovlivňuje to, kým jste.

Nehodlám zabíhat do otázek života a vesmíru a dumat nad tím, kdo doopravdy jsme, ale mluvím o našich vlastnostech, přesvědčeních a chování.

Zjistil jsem, že jedny z nejdůležitějších hodnot jsou pro mě pohoda a ambice. Pohodou nemyslím setrvávání na jednom místě a život v teple a jistotě, ale mentální pohodu, kdy jsem v klidu, pozitivně naladěn, v přátelském prostředí a vím, kam jdu. Rozhodl jsem se, že jsem pohodář, který si jde za svými sny, a tak mám a dělám takové věci, které to podporují (nebo se o to alespoň snažím).

Minimalismus je o tom zaměřit se na to, co je esenciální.

Nemyslím si proto, že je dobré snažit se být vším najednou – skvělý student, odhodlaný podnikatel, humorem sršící extrovert, olympijský sportovec, michelinský kuchař, uznávaný autor a televizní hvězda. Stanovte si své hodnoty a nenechte se strhnout vším, co v dnešní době můžete. Vyberte si několik oblastí, na kterých vám záleží, a v nich vynikněte.

Začít můžete dnes

Minimalismus není kult ani uzavřená komunita několika bláznů. Myšlenky minimalismu můžete začít aplikovat ještě dnes.

Začněte s tím, co máte. Rozhlédněte se kolem sebe a nechte si jen ty věci, které vám přináší radost. Na věci typu „někdy se to může hodit“ se vykašlete.

Poté pokročte k tomu, co děláte – na denní, týdenní, roční bázi – a přejděte k tomu, kým jste.

Třeba vás tento článek inspiroval k vyfiltrování šumu ze svého života a vytvoření nového prostore kolem sebe i v sobě. Rád uslyším i vaše tipy a zkušenosti.

Jaký máte názor na minimalismus? Máte své vlastní metody a způsoby, jak ho využíváte?

Newsletter icon

4-6 tipů týdně

Jednou týdně ti pošlu krátký výcuc nejzajímavějších informací o podnikání a osobním rozvoji. Žádný spam, jen konkrétní nástroje, knihy, videa, myšlenky a life hacky. To vše ve 4-6 odrážkách.