fbpx
Zpět na blog

Jestli patříte mezi ty, kteří si s oblibou stěžují a svádí své životní komplikace na externí vlivy mimo jejich kontrolu, je čas zamyslet se a něco se sebou udělat.

Věci se dějí a vaší povinností je převzít odpovědnost za to, jak na ně reagujete. Dokud nepřijmete fakt, že jste tvůrcem svého vlastního světa, budete žít jako oběť.

Možná vás v tom vaše okolí bude dokonce podporovat a konejšit vás, že jsou věci, se kterými nemůžete nic dělat, že to nebyla vaše chyba, že vám to příště vyjde, že jste skvělý člověk, že ___ (doplňte cokoliv, co „dobří“ kamarádi říkají). Je na vás, jestli to přijmete jako fakt, nebo změníte svůj způsob myšlení.

Tento článek je pro ty z vás, kteří se rozhodli převzít odpovědnost.

Fixní a růstové myšlení

Carol Dweck, profesorka psychologie na Stanfordu, v roce 2012 popsala dva typy myšlení – růstové a fixní (growth and fixed mindset).

Velká část výzkumu týkajícího se nastavení mysli, na kterém Carol pracovala, řešil oblast vzdělávání a to, jak styl myšlení ovlivňuje výkon studentů ve třídě.

Zjistila, že styl myšlení má přímý dopad na to, jak člověk čelí výzvám jako je přechod ze základky na střední nebo vyhození z práce. Jedinci s růstovým myšlením budou podle Dweck mnohem pravděpodobněji nadále tvrdě pracovat i přes všechny překážky a nezdary.

Growth and Fixed mindset

Přestože nás aspekty naší osobnosti (například citlivost k chybám a nezdarům) mohou předurčovat k určitému typu myšlení, jsme schopni toto myšlení různými způsoby rozvinout a přetransformovat.

Takovými způsoby jsou podle Dweck a jejích kolegů chvála procesu, který vedl k úspěchu, čtení vědeckých článků podporujících určité stanovisko nebo pravidelné připomínání si faktu, že zkoušením nových věcí se formují nová spojení v mozku, díky čemuž se postupem času stáváme chytřejšími.

To, kterým z těchto způsobů přemýšlíte, ovlivní celý váš život.

Jak přemýšlíte?

Rozdíl mezi růstový a fixním myšlením je snadno odlišitelný. Sami si popravdě odpovězte na tyto otázky:

  • Díváte se na obtížné situace jako na problémy nebo na výzvy?
  • Věříte, že jste se narodili s určitou dávkou inteligence, kterou nemůžete změnit?
  • Věříte, že jste se narodili s určitou dávkou talentu, který nemůžete ovlivnit a buď jste v něčem holt dobří nebo špatní?
  • Jak přijímáte zpětnou vazbu?
  • Zkoušíte rádi nové věci, nebo se držíte toho, co už znáte?
  • Vidíte snahu jako cestu k úspěchu?
  • Můžete ovlivnit svou reakci na věci, které se vám dějí?

Pokud jste zjistili, že jste spíše na straně fixního myšlení (nemáte rádi kritiku, často si stěžujete nebo věříte, že jste v něčem špatní a tak to je), udělejte první krok k transformaci mindsetu a uvědomte si, že všechny své vlastnosti můžete změnit.

Více si o růstovém a fixním myšlení můžete přečíst v tomto článku: Síla přesvědčení, že se můžete zlepšit.

Jak růstové myšlení pomáhá v životě

Představte si následující situace:

→ Nepodaří se vám přesvědčit investora, aby podpořil rozjezd vašeho podnikání.
Fixní myšlení: Zavrhnete celý nápad a smíříte se s tím, že vám to nevyšlo.
Růstové myšlení: Sepíšete deset nápadů, jak peníze získat jinak a dalších deset nápadů, jak peníze k rozjezdu vůbec nepotřebovat.

→ Nemůžete přijít na vhodné téma k bakalářce.
Fixní myšlení: Budete si stěžovat a doufat, že vás něco napadne.
Růstové myšlení: V příštím týdnu se sejdete s pěti lidmi, kteří vám mohou poskytnout nové nápady a sepíšete si seznam organizací, na jejichž výzkumech byste se rádi podíleli.

→ Rozejde se s vámi přítelkyně nebo přítel.
Fixní myšlení: Smutníte a přemýšlíte o tom, jak skvělé to s ní/nim bylo. Litujete se a přemýšlíte, zda ještě někdy najdete někoho tak dobrého.
Růstové myšlení: Zamyslíte se nad tím, co jste ve vztahu mohli udělat lépe a využijete nově získaného volného času k tomu, abyste na sobě pracovali.

→ Přijdete pozdě na schůzku.
Fixní myšlení: Postěžujete si na dopravní zácpy. nebo vypíchnete, co vše jste museli dokončit.
Růstové myšlení: Upřímně se omluvíte, uznáte chybu a příště si nastavíte budíka, abyste vyrazili o 15 minut dříve.

→ Přejede vás tramvaj.
Fixní myšlení: Proč já?
Růstové myšlení: Jsem vděčný za vše, co jsem v životě zvládl/a.
Gaming myšlení: Respawn, respawn!

Pardon, nemohl jsem si pomoct…

Každopádně!

Každý den se ocitnete v nespočtu situací, které vám umožní pracovat na svém způsobu myšlení. K tomu, abyste převzali kontrolu a mohli se vědomě rozhodovat o svých akcích, musíte být přítomni. Když nevnímáte přítomnost, nemáte možnost vědomě měnit zaběhlé vzorce myšlení a necháváte se ovládat podvědomými procesy.

Jak se zbavit fixního myšlení a nahradit ho růstovým?

1. Chvalte se za procesy, ne za výsledky

Toto pravidlo jsem se naučil na podnikatelském školení o vedení lidí a platí stejně tak ve firmách jako u vlastního rozvoje. Chvalte za procesy, odměňujete výsledky. Dejte si pozor, abyste to nedělali naopak a nechválili výsledky (když přitom lidé očekávají odměnu a ne jen chválu) a neodměňovali procesy (které mají být samozřejmostí).

Naučte se cítit se dobře, když dodržujete naplánované procesy nehledě na to, jaké jsou výsledky. Trénujete tak svou disciplínu a zamilováváte se do postupného rozvoje, který vám ve výsledku přinese nejlepší výsledky. Pokud se zamilujete do procesů a ne do výsledků, zůstanete pevně na nohou i ve chvílích, kdy se vám nic nebude dařit.

2. Podporujte se v názorech a přesvědčeních, které vám pomáhají

Pamatujete na výzkum Carol Dweck z úvodu článku? Čtěte odbornou literaturu a přesvědčte sami sebe, že na sobě můžete pracovat a zlepšit tak cokoliv, s čím nejste spokojeni. Uvěřte tomu, že jste tvůrci, ne oběti.

Využijte sílu afirmací a připomínejte si, jací chcete být. Využijte silných vět jako „Mám pozitivní mindset a ve všem vidím možnost růstu“ nebo „Vědomě do svého života přitahuji radost, zábavu a nadšení“ a každý den si tak opakujte to, v co chcete věřit.

3. Trénujte mindfulness

Naučte se být přítomnější a detailněji vnímat svět kolem sebe i svět v sobě. Efektivní metodou, jak toho docílit, je trénink mindfulness. Trénovat můžete v pohodlí domova, v autě, tramvaji nebo ve škole a v práci.

Vyhraďte si 60 vteřin (ideálně více) na to, že si uvědomíte, co se kolem vás a ve vás děje – vnímejte fyzické pocity, zvuky, chutě, vůně, vizuály i své myšlenky a prostor mezi nimi. Postupem času si vycvičíte schopnost automaticky se zpřítomnit v každé situaci, díky čemuž můžete lépe pracovat na svém mindsetu.

4. Uvědomte si, že změna mindsetu zabere čas

Možná si přečtete inspirativní článek na internetu, podíváte se na motivační video nebo získáte chuť na sobě zapracovat po pokecu s úspěšným kamarádem. Nadšeně se vrhnete do akce, jste odhodláni změnit se.

Po dvou týdnech z vás ale nadšení vyprchá a jste tam, kde jste začali. Chtěli jste velké výsledky a to nejlépe včera a přitom jste se nikam neposunuli. Možná o sobě dokonce začnete více pochybovat a utvrdíte se v tom, že jste takové, jací jste.

Tak na to fakt bacha.

V takové situaci si vzpomeňte na předchozí bod – zamilujte se do procesů a neočekávejte, že zvládnete popřepojovat svůj mozek ve dvou týdnech.

5. Přijměte 21denní výzvu nestěžování si

Ovládněte svou mysl a 21 dní si nestěžujte.

Závěrem

V tomto článku jsem vysvětlil, jaký je rozdíl mezi fixním a růstovým myšlením a navrhl možné způsoby, jak na svém mindsetu pracovat.

Když převezmete odpovědnost za vše, co se vám v životě děje, otevře se před vámi obrovské spektrum možností a příležitostí. Začnete růst, získáte respekt a sebevědomí a nic pro vás nebude překážkou. A co víc – uvěříte svým snům. Uvěříte, že opravdu můžete dosáhnout toho, po čem toužíte, protože si sami tvoříte svůj svět.

Proto převezměte odpovědnost.

Newsletter icon

4-6 tipů týdně

Jednou týdně ti pošlu krátký výcuc nejzajímavějších informací o podnikání a osobním rozvoji. Žádný spam, jen konkrétní nástroje, knihy, videa, myšlenky a life hacky. To vše ve 4-6 odrážkách.